Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Få koll med Svanens antigreenwashing-test!

Få koll med Svanens antigreenwashing-test!

Använder ditt företag ord som ”conscious”, ”miljövänligt” eller ”hållbart” när ni ska göra reklam för produkter eller tjänster? Att slänga sig med vaga eller illa underbyggda miljöargument i marknadsföringssyfte kan inte bara skada ett varumärkes förtroende, utan faktiskt även vara straffbart. Vi delar med oss av våra bästa tips för att undvika de värsta fallgroparna och skapa en mer trovärdig hållbarhetskommunikation.

Idag är situationen för miljöpåståenden i reklam alarmerande. Det visar en undersökning som Konsumentverket har gjort tillsammans med övriga EU-länder. De har granskat olika miljöpåståenden i reklam och resultatet visa att nära hälften av de miljöpåståenden som undersökts var överdrivna, vilseledande eller vaga.

Även om man inte blir dömd i domstolen och därmed har gjort sig skyldig till att ha vilselett kunder, så kan man fortfarande bli dömd av allmänheten, något som kan vara minst lika skadligt för varumärkets trovärdighet. När företag framställer en produkt eller tjänst som bättre för miljön än vad den i verkligheten är, kallas det för "greenwashing".

Vad säger egentligen lagen om miljöpåståenden i reklam? Få koll på er hållbarhetskommunikation genom att läsa igenom frågorna. Du måste kunna svara JA på alla frågor för att godkännas enligt marknadsföringslagen.

Här ser du förklaringar till frågorna:

Är miljöfördelen verkligen så stor?

Använd inte miljöpåståenden som är korrekta i sak men inte centrala för produktens miljöpåverkan.

Har du bevis för vad du påstår?

Använd påstådenden som du kan verifiera. 

Talar du klarspråk?

Eller behöver man vara miljövetare för att förstå? Utgår från en genomsnittskonsuments kunskapsnivå. Är din produkt så bra för miljön som färger, symboler och design indikerar? Tänk på att även dessa kan anses vara vilseledande reklam.

Använder du rätt begrepp?

Undvik ord som grön, miljövänlig och hållbar som anses som "vaga och allmänt hållna". Framhäv inte det som redan begränsas av lagstiftning.

Har du koll på alla led?

Tänk på att varje del av din kommunikation bedöms enskilt.

Är bevisen bakom påståendet lätta att hitta?

Eller behövs en privatdetektiv? Se till att information är enkel att hitta på hemsida, förpackning etc.

Är din märkta produkt bättre än andra?

Se till att kraven bakom märkningen är tillgängliga för alla. Du ska kunna visa på tydliga miljöfördelar jämfört med konkurrerande produkter.

Läs mer i The Report #3.