Klimatkrisen: Skippa skammen!
Bränder, översvämningar och torka – det är våra utsläpp av klimatgaser som orsakar ett förändrat klimat. Det slog FN:s klimatpanel IPCC slutligen fast sin senaste rapport. Detta var dock en ”obekväm sanning” som många redan befarade, men som nu är vetenskapligt bevisat. Svenska konsumenter är oroliga över klimatkrisen men väldigt få agerar så klimatvänligt som de skulle vilja. Hur kan vi få fler att komma över detta ”green gap”? Vi frågade Johan Kuylenstierna, en av Sveriges ledande klimatexperter, som medverkar i vår The Report 3.
Det finns viktiga strukturella förändringar i samhället som politik och näringsliv måste ta ansvar för. Men svenska konsumenter måste också dra sitt strå till stacken för att rädda klimatet. Något som majoriteten verkar vilja men inte gör. För Svanenbarometern 2020 (The Report #3) säger 77 % av svenska konsumenter att de är oroliga för miljö- och klimatfrågans utveckling. Men bara 18 % agerar så miljö- och klimatvänligt som de skulle vilja.
Ett problem är att hälften av konsumenterna känner sig maktlösa inför miljö- och klimatfrågan. Maktlöshet kan leda till förnekelse och handlingsförlamning, enligt klimatpsykologen Per Espen Stoknes. Vilket bidrar till ”the green gap” mellan hur vi känner och vill agera och vad vi faktiskt gör.
Våra undersökningar visar att många konsumenter känner sig maktlösa inför klimatutmaningarna, vad kan företagen göra för att fler konsumenter ska förändra sin konsumtion och livsstil?
– Företagen har en viktig uppgift att hitta lösningar och vara proaktiva och positiva i sin kommunikation och framtoning. Men många företag är alltför rädda att kommunicera detta. Där vill jag se mera mod. De måste också mer aktivt visa att konsumenterna är betydelsefulla och prata med dem om hur de kan vara med och påverka utvecklingen, säger Johan Kuylenstierna. Han är professor, ordförande i Klimatpolitiska rådet och medverkar i TV4 och reder ut komplexa nyheter om klimatet.
Johans tips för hur företag kan kommunicera med konsumenter:
1. Fokusera på det positiva och skippa skam och skuld. ”Nej, det kanske inte räddar världen att sortera glas, men det är en bra början.” Tar man ett steg i rätt riktning, så kommer nästa steg, och nästa – och plötsligt upptäcker man att de kanske inte var så svårt med en omställning. Här spelar språket en viktig roll. Avdramatisera omställningen, visa på att denna omställning – eller snarare utveckling, är precis som all annan förändring som vi har gjort tidigare.
2. Visa på hur konsumenternas val gör skillnad och bidrar till utveckling.
3. Våga ta små steg, förändra, förbättra genom ny teknologi och nya innovationer. Var transparent: som läget är, så är det här det bästa vi kan erbjuda just nu.
Läs hela intervjun med Johan Kuylenstierna i The Report 3 här.