Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Svenskarna ställer tuffa miljökrav på sina livsmedelsbutiker

Konsumenter anser att det är viktigt att deras livsmedelsbutik tar ett stort miljöansvar och den allra viktigaste frågan är att butiken arbetar aktivt med att minska sitt matsvinn.

I samband med att Svanen ser över sina krav för livsmedelsbutiker har miljömärket låtit Demoskop göra en undersökning om svenskarnas syn på miljöarbete hos matbutiker. 

Undersökningen visar att:

  • 80 procent anser att det är viktigt att deras livsmedelsbutik arbetar aktivt med att minska sitt matsvinn
  • 78 procent anser att det är viktigt att deras livsmedelsbutik sorterar och återvinner allt sitt avfall
  • 7 av 10 konsumenter anser att det är viktigt att butiken erbjuder ett brett miljömärkt och ekologiskt sortiment och har en tydlig skyltning

(Demoskop februari 2014)

– Vi tycker att det är mycket positivt att svenska konsumenter bryr sig om vad som händer i våra matbutiker. Hälften av de tillfrågade känner till Svanenmärkning av butiker och säger att märkningen har betydelse för val av butik, säger Elsa Levinson, som är ansvarig för dagligvarubutiker på Svanen.

Svanen fokuserar främst på tre områden med stor miljöbelastning för butikerna; sortiment, energi och avfall.

Det finns idag över 200 Svanenmärkta butiker i Sverige. En Svanenmärkt butik har tagit ett helhetsgrepp om sitt miljöarbete. Det handlar om allt från ett brett utbud av ekologiska och miljömärkta varor till låg energianvändning och effektiv avfallshantering i butiken.

Kontakt Svanen: Elsa Levinson, 08- 55 55 24 54.