Idag är det 25 år sedan som Svanen grundades av Nordiska ministerrådet och det officiella nordiska miljömärket hyllas av de nordiska ministrarna.
– Förutom att guida konsumenter till produkter som är bra för miljö och hälsa så är Svanen en symbol för det stora inflytande som Norden har haft på den internationella miljöpolitiken – ett inflytande som vi har fått just eftersom vi har kunnat samarbeta, menar Kristina Persson, samarbetsminister för Norden (S) tillsammans med sina ministerkollegor i övriga nordiska länder i en debattartikel.
2015 satsar Svanen i Sverige på en stor kampanj genom ett samarbete med företag som producerar Svanenmärkta varor och tjänster.
– Med kampanjen vill vi få ännu fler att dagligen göra hållbara val såväl hemma som på jobbet, oavsett om du är städare eller företagsledare.Vi vill också få upp miljöfrågan högst på agendan. Miljöfrågan ska prägla investeringar, skatter och lagar samt vår dagliga konsumtion, säger Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen och EU Ecolabel.
– Miljömärkning behövs mer än någonsin då vår konsumtion ökar. Vi lever i ett slit- och slängsamhälle, där prylarna blir allt fler per hushåll och har kortare livslängd. Om vi får fler att välja miljömärkta produkter och använda dem rätt så kan svenska konsumenter bidra till att nå såväl nationella som globala miljö- och klimatmål, säger Ragnar Unge.
Svanen ställer tuffa krav, som ständigt höjs, på miljö, hälsa- och funktion. Som ett av världens mest kända Typ 1- miljömärken står Svanen för en bredd av krav, som bedömer produkter ur ett livscykelperspektiv.
Framgångsrik 25-åring:
- 96 % av invånarna i Sverige känner igen Svanenmärket.
Svanen finns på över 58 produktgrupper, totalt finns det 18 129 Svanenmärkta produkter i Norden, allt från bakplåtspapper till hus.
- 1 628 företag har Svanenlicens i Norden.
- 8 av 10 företag rekommenderar andra företag att Svanenmärka sig.
- Svanen driver nätverks- och inköparklubbar med över 300 företag. och statliga bolag, vars mål är att öka de miljömärkta inköpen.
Källor: Nordisk marknadsundersökning You Gov 2013, kundundersökning 2014 Sverige.
För kommentarer:
Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige AB, +46 070-832 32 25
Presskontakt: Anna Norberg, 0762 - 62 54 90