Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Klimat och cirkulär ekonomi i fokus för Svanens nya kriterier

Klimat och cirkulär ekonomi i fokus för Svanens nya kriterier

Idag finns det ett stort utbud för de inköpare och upphandlare som vill bidra till en mer hållbar offentlig utemiljö. Den nordiska marknaden erbjuder 750 olika Svanenmärkta produkter för parker, utegym, lekplatser mm. Ökningen är enorm. För tre år sedan fanns 12 produkter.

Svanenmärkt lekplatsutrustning har kontrollerats så den uppfyller tuffa miljökrav.

Bland licensinnehavarna för utemöbler, park- och lekredskap finns stora producenter som Vestre, vars utemöbler säljs världen över.

– Det är glädjande att vi ser ett så stort intresse från såväl producenter som upphandlare. Ett gediget utbud utgör en förutsättning för att ännu fler upphandlare och inköpare ska ställa miljökrav i upphandling. När upphandlare ställer miljökrav så driver det marknaden framåt och ger mer konkurrenskraftiga priser. Det behövs för det är bråttom att ställa om till en minskad klimatbelastning och en mer cirkulär ekonomi, något som Svanens krav bidrar till, säger Martin Gajdos, rådgivare på Miljömärkning Sverige.

Välkomna till webbinarium om de nya kriterierna

Svanens kriterier skärps successivt för att produkterna ska vara bland de miljömässigt bästa på marknaden. Det sparar tid för upphandlaren som inte själv behöver utarbeta effektiva miljökrav. Ytterligare en tidsvinst sker genom den uppföljning av kraven, som utförs av Nordisk Miljömärkning.

De nya kriterierna presenteras på ett webbinarium: 5 maj kl 10:00-12:00

Anmäl dig här

Fakta: Svanens nya kriterier för utemöbler, park- och lekredskap:

Hur bidrar kraven till lägre klimatbelastning?

• Metall står för en stor del av klimatbelastningen. I de nya kraven skärps den andel av metallen som ska vara återvunnen eller producerad med låg klimatbelastning till 75 %.
  • Kraven stimulerar till energieffektivisering och användning av förnybara energikällor.

Hur bidrar kraven till en mer cirkulär ekonomi?

• Smart design: När produkten gjort sitt ska den vara enkel att demontera så att trä, plast och metall kan återvinnas och återanvändas.
  • Garantiden ligger på 10-20 år beroende på del.
  • Lång livslängd: För att stå emot hårt väder och slitage så ställs stränga kvalitetskrav t ex på hållbarheten på det trävirke som används. Trävirket ska dessutom vara spårbart och lagligt avverkat, minst 70 % ska komma från certifierat skogbruk.
  • Giftfri miljö: Stränga krav så att inte farliga kemikalier förs in i kretsloppet: t ex förbud mot halogenerade flamskyddsmedel, fluorerade ämnen (PFAS) och nanopartiklar.

Vad ingår i produktgruppen?

Produktgruppen omfattar: utemöbler, redskap för lek: t ex klätterställningar, gungor, lekstugor, sandlådor och rutschbanor, utegym, parkutrustning, t ex bord, stolar, bänkar, staket, spaljéer, avfallsbehållare, flaggstänger, cykelställ och skjul.

Vilka har licens? Vestre, CADO, Out-sider, Saferoad Smekab AB, Søve AS och Nordic Parks.

För mer information: Martin Gajdos, rådgivare på Miljömärkning Sverige, +46 (0)8-55 55 24 31, martin.gajdos@svanen.se

Läs mer om kriterierna

Ställ krav i upphandling