Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Kavats framgångshistoria på EU Green Week

Hållbart mode är på frammarsch. Under våren har vi sett flera modeföretag med nya Svanenlicenser. Skotillverkaren Kavat har länge jobbat med hållbart och många av deras modeller är märkta med EU:s miljömärke – EU Ecolabel. Nu får de, som enda svenska företag, vara med på EU Green Week, och berätta om sitt miljöarbete.

Hallå där, Magnus Ericson, vd på Skofabriken Kavat.Varför valde ni att jobba med EU Ecolabel?
– Vi gillade tanken på att ha en internationellt erkänd miljömärkning eftersom vi säljer våra skor på flera olika marknader. EU Ecolabel är för oss en oberoende tredjepartsmärkning med integritet och trovärdighet.

Ni är den enda skotillerkaren i Sverige med licens för EU Ecolabel. Önskar ni att konkurrensen var större?
– Ja, varför inte. Det finns både mycket skor och kläder där ute som inte är bra ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi gillar kvalitet och tror att konsumtionen skulle förbättras, ur miljösynpunkt, om fler företag tänkte som vi. Vi betalar en avgift för vår licens, varför inte ta ut högre skatt från de företag som inte arbetar med hållbarhet. Då kanske fler märken skulle följa efter.

Hur skulle ni vilja flytta marknaden i en mer hållbar riktning?
– Genom att göra bättre, bekvämare, snyggare skor som håller länge! Och att se till produktens hela livscykeln, till exempel genom att erbjuda lagning, omsulning, och andra tjänster som förlänger livet på skorna.

Vad har EU Ecolabel adderat till varumärket Kavat?
– Den är ett bevis på att vårt koncept är bra. EU Ecolabel är ju det officiella europeiska miljömärket, det säger sig självt att den utmärker sig som en grön symbol som adderar trovärdighet till vårt hållbarhetsarbete och vårt varumärke.

Vad är ert bidrag till EU Green Week i Bryssel?
– Vi är en del av det officiella programmet den 31 maj, då vi ska presentera vår filosofi och vad som bidragit till vår framgång och tillväxt de senaste åren. Vi har också planerat in en digital kampanj med våra större återförsäljare i Belgien under veckan. Vi kommer också att lyfta eventet på vår hemsida och i våra sociala medier.

Hur är det möjligt att göra goda affärer och samtidigt få kunderna att intressera sig för hållbar livsstil?
– Det är en kombination av många faktorer som bidragit till vår framgång. Vi jobbar hårt, vi tillverkar bra skor som både är slitstarka, hållbara och tidlösa, och som uppskattas av medvetna konsumenter. Vi skapar också en intern effektivitet genom att ha vår egen fabrik. Vi är skotillverkare med kvalitet som riktmärke, och fler och fler konsumenter föredrar att konsumera hållbart istället för massproducerat slit-och-släng.

Temat för EU Green Week är ”gröna jobb”. Hur har Kavat bidragit till att skapa fler gröna jobb?
– Sedan 2008, när vi beslöt oss för att arbeta efter EU Ecolabels kriterier, har vi haft både med- och motgångar. I början var det tufft men sedan har vi växt markant. Vi skapar nya jobb både inom försäljning och produktion, allt eftersom fler och fler efterfrågar våra skor. För oss är det tydligt att EU Ecolabel har varit en nyckelfaktor för vår framgång.

Den 31 maj live-streamr EU Green Week från Bryssel. Här kan du se vad som händer.

Läs mer om EU Green Week

Läs mer om Kavat

Läs mer om EU Ecolabel