Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Sätt tydliga mål för hållbarhet i kommande strategin för upphandling

Idag saknas det långsiktighet och en tydlig målbild i upphandlingspolitiken. Vi har nu mycket höga förväntningar på den nationella upphandlingsstrategi som ska presenteras av civilminister Ardalan Shekarabi i vår. Det skriver Svanen i en debattartikel i Dagens samhälle tillsammans med Bra Miljöval, (Naturskyddsföreningen), TCO Certified (TCO Development), Fairtrade, MSC och KRAV.

– Sverige behöver en mycket tydlig upphandlingsstrategi som visar vilka samhälleliga mål upphandling ska bidra till. Det behövs för att skapa ledarskap och fokus, så att ambitionerna hos alla de som vill göra skillnad runt om i landet varar längre än en mandatperiod. Med en nationell upphandlingsstrategi som ledstjärna hoppas vi få se dynamiska allianser över partigränser, säger Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige.

– Upphandlingsstrategin måste innehålla tydliga hållbarhetsmål. Den ska styra över 600-800 miljarder kronor årligen. Vi måste använda dessa samhällets medel för samhällets bästa. De bör bidra till att Sverige kan nå miljö-och klimatmål, både nationella och globala, och motarbeta fattigdom, säger Ragnar Unge.

– Använder man tredjepartscertifieringar vid upphandling är det enkelt att sätta tydliga mål. Vi har ett förslag till mål i upphandlingsstrategin: 50 % av alla de varor och tjänster som upphandlas ska vara märkta med en tredjepartscertifiering för miljö och social hållbarhet till år 2020, säger Ragnar Unge.

Tredjepartscertifieringar är effektiva redskap för att ställa hållbarhetskrav på olika produktkategorier.En tredje part sätter upp krav och granskar att de uppfylls. Det underlättar uppföljningen av de krav som ställts och säkerställer också att kraven skärps successivt.

Svanen har tillsammans med de andra tredjepartscertifieringarna startat #ModUpp2020 , upprop för hållbar, modern upphandling.

För kommentarer:

Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige 070-832 32 25.

Presskontakt: Anna Norberg 0762-62 54 90.