Det är bråttom om vi ska nå Sveriges och världens klimatmål. För att nå dit måste vi tänka kortsiktigt. Även om de scenarior som forskare förmedlar handlar om framtid och långsiktiga mål.
– Många tror att hållbarhet handlar om att tänka långsiktigt. Jag menar att det är precis tvärt om, att det handlar om att tänka kortsiktigt, säger Micael Dahlén, professor i ekonomi vid Handelshögskolan Stockholm.
Mycket handlar om att ändra vanor – att ställa om till en hållbar livsstil. Ett kortsiktigt tänkande leder till snabba resultat och det behövs. Micael har själv har tagit till sig många nya vanor. En av dem är att duscha kallt istället för varmt varje morgon. Var och en för sig gör dessa nya vanor kanske inte någon stor skillnad, men tillsammans blir effekten märkbar. Se filmen med Micael Dahlén i Världens viktigaste klassrum.
Med Världens viktigaste klassrum vill Miljömärkning Sverige inspirera människor att se över sina vanor och uppmana dem att skaffa nya, mer hållbara och klimatsmarta, sådana. Positivt är att fler konsumenter idag bryr sig om miljö och hållbarhet. Sex av tio konsumenter kan tänka sig att betala mer för miljömärkta och etiskt märkta varor än för ett år sedan.*
– Att ställa om till en hållbar livsstil handlar dels om att ändra vanor, dels om att välja rätt, som miljömärkt och ekologiskt. Men det handlar också om att välja rätt, rätt antal gånger och att styra bort från köp- och slängbeteenden, säger Nancy Holm, kommunikations- och marknadschef på Miljömärkning Sverige.
Om Micael Dahlén:
Micael “rockstjärneprofessorn” Dahlén är författare, föreläsare och professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, och har fått ta emot en rad priser för sin forskning. I fjol engagerade sig Micael i psykologi och ville ta reda på hur lång tid det faktiskt tar att ändra ett beteende eller vana. En forskning som visade sig vara både intressant och hållbar. Läs mer om Micael: www.micaeldahlen.com
1)Världens viktigaste klassrum är ett initiativ från Svanen. Där kan du lyssna till flera inspirerande människor som delar med sig av sin syn på ett hållbarare sätt att leva. Olika röster, vinklar och ämnen, men med en sak gemensamt – en vilja att rädda världen lite grann varje dag.
*Konsumenterna kan påverka – företagen har kraft att förändra, Svensk Handels hållbarhetsundersökning 2016