Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Medvetna konsumenter förväntar sig miljömärkta hus

NCC har tagit pulsen på svenska konsumenter om deras syn på vad som är viktigt med bostaden. Visst toppar "lugnt läge" och "bra planlösning" listan men en intressant trend är att "energieffektiv" kommer före "vacker utsikt". Det visar en enkät (United Minds) som vände sig till människor i hela landet.

– Resultatet förändrar den vanliga uppfattningen att svensken bara styrs av pris och läge vid sitt val av bostad. Vi och resten av branschen behöver skynda på vårt arbete med att få fram riktigt energieffektiva och miljöanpassade hus i vår standardproduktion, säger Christina Lindbäck, hållbarhetschef på NCC.

Intressant är också att de tillfrågade förväntar sig att hållbarhetskraven på bostäder kommer att öka: framtidens hus förväntas vara miljöcertifierade, energisnåla och inte innehålla miljö- och hälsoskadliga ämnen. Ungefär var tredje svensk är orolig för miljö- och hälsoskadliga ämnen, visar enkäten.

– Framsynta politiker måste sätta mål där de tar fasta på detta budskap. Svenska konsumenter förväntar sig att alla hus ska vara miljöcertifierade så man kan känna sig trygg med inomhusmiljön och veta att huset är energieffektivt, säger Ragnar Unge.

Svanen är den miljömärkning som flest känner till. Däremot är kunskapen om Svanenmärkta hus än så länge låg; att Svanen miljömärker bostadshus och förskolor känner bara 5 % till.