... som vid årsstämman den 27 april valdes in som ledamot i Miljömärkning Sveriges styrelse. Välkommen!
– Tack! Det känns väldigt spännande och kul. Jag har följt miljömärkningen i många år och har från och till haft kontakt med Svanen, dels när jag arbetade med hållbarhetsfrågor inom ICA och även som konsult. Och även nu, där vi på Åhléns använder miljömärkning som ett redskap. Jag känner att jag följt Svanen, nästan från dess begynnelse.
Vad hoppas du kunna uträtta i styrelsen?
Jag hoppas kunna bidra med marknadsaspekterna av ett miljömärke – vad som är fördelarna och vad som kan vara nackdelarna, när det är begränsande och när det är en möjlighet. Jag hoppas kunna stå för perspektivet av en kund som ska använda miljömärkningen.
Hur ser du på miljömärkning?
Det är ett positivt redskap, vilket jag föredrar framför att förbjuda och ta bort. Det är ett redskap som kunden kan vara delaktig i, ta del av och använda sig av. Därför är det viktigt i all kommunikation eftersom det underlättar för just kunden. För oss som detaljhandelsföretag är det viktigt så att våra medarbetare kan välja vad som är bra och mindre bra – det är ju en garant att någon har tittat igenom hela kedjan vilket underlättar för sådana som oss som inte alltid har resurserna och möjligheterna att gå in i varje detalj och granska produktens miljöpåverkan.
Vad gör du annars?
Jag ansvarar för hållbarhetsarbetet på Åhléns. Ett av flera syften med vårt hållbarhetsarbete är att stärka vår marknadsposition. Vår övergripande affärsstrategi inkluderar hållbarhetsfrågorna och vi arbetar inom fyra områden; drift, produktion, socialt ansvarstagande och erbjudande, där Svanen är del av det sistnämnda.