Det måste finnas fler valmöjligheter för att vi ska kunna ändra vårt beteende och välja bättre varor och tjänster ur ett hållbarhetsperspektiv. Så resonerar svenska konsumenter när kommunikationsbyrån Yttra tittade närmare på konsumenternas inställning till miljömärkt och ekologiskt i rapporten Beteende, miljömärkning, pris och ansvar 2013:1,YouGov.
Idag finns det inte nog med alternativ, tyckte 70 % av de tillfrågade inför påståendet "Det största hindret till att jag inte anpassar mitt beteende mer än jag gör är att det inte finns tillräckligt med alternativ att välja på för att på så vis minska min belastning på miljön", 7 av 10 instämde delvis eller helt i detta påstående. Positivt är dock att de flesta tycker sig ha kunskapen om hur de ska anpassa sitt beteende.
– Här ser vi vad viktigt det är att skapa en vardagsarkitektur där medvetna konsumenter kan göra hållbara val. Det gäller för beslutsfattare att underlätta och öppna upp för hållbara varor och tjänster så att det blir tillgängligt för fler. Stat, kommun och landsting måste inte minst själva vara goda föredömen som beställare, säger Ragnar Unge.
Yttra frågade vem som har störst ansvar för att påverka utvecklingen i riktning mot mindre miljöbelastande produkter. De tillfrågade tyckte att det i första hand var producenter och tillverkare. På andra plats kom politiker och lagstiftare, på tredje plats konsumenterna.
Yttra kollade också på betalningsviljan för miljömärkt och ekologiskt. En tredjedel av konsumenterna tycker det är rimligt att ekologiskt och miljömärkt är dyrare till följd av högre produktionskostnader.