Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Miljömärkning på landet: Kavat – en motpol till slit- och slängtänkandet

Enligt en färsk rapport från Nordiska Ministerrådet är miljömärkning både möjlig och lönsam för företag, inte bara i storstäderna, utan också i mindre samhällen. Kavat, som producerat hållbara skor i Kumla sedan 1945, söker EU:s miljömärke, EU Ecolabel, för alla modeller i sortimentet.

"Det räcker inte att bara hävda det själv"

Skoproduktionen i Kumla började redan 1945 när Ragnar Carlsson grundade skofabriken Ymer AB. Detta blev till Kavat 1959 när familjen Carlsson började sälja och marknadsföra det egna märket Kavat, döpt efter familjens tax, Kajsa Kavat. Hela tiden har de försökt att ta hänsyn till miljön. Grunden för att de sökte om EU-miljömärket var att de kände ett behov för tydliga kriterier och oberoende bevis på att de var så miljövänliga som det påstods. Det räckte inte att hävda det själv.


Modellen Bengt är märkt med EU Ecolabel
Varför valde de EU-miljömärket?
Det fanns fler möjliga certifieringssystem, men Kavat valde EU:s miljömärke p.g.a. märkets trovärdighet. EU är också Kavats viktigaste marknad och där är märket väl känt. Märkets kriterier ansågs dessutom vara bra, seriösa och ganska passande.

Klara på ett halvt år
Förberedelserna inför miljömärkningen startade på allvar 2008. Själva förberedelserna tog enbart ett halvår från ansökan tills det första certifikatet tilldelades i början av år 2009. En av Kavats medarbetare jobbade på detta under en månads tid, men i övrigt kändes detta inte som något stort arbete. Antagligen befann de sig på en relativt bra nivå redan från början. Enligt Calle Carlsson, kvalitetschef på Kavat, är skoproduktion inte heller så komplicerat. Detta är "inga rymdraketer". Utöver det såkan det vara svårt för småföretag att hitta den kunskap och tid som behövs inom företaget. Så får man lita mer på externa konsulter, vilket medför någon extra kostnad.


EU Ecolabel är EU:s officiella miljömärke.
Rimliga avgifter, men prövningar kostar
För att uppfylla kraven fick Kavat ställa om vissa delar i produktionen och byta vissa produkter samt råvaror, vilket kostade en del. De största kostnaderna låg dock i att testa olika materialer för att säkerställa att de var tillåtna i en miljöcertifierad produktion. Själva avgifterna till miljömärkningssystemet var mycket rimliga, enligt Calle. För avgiften fick Kavat också bra fackligt stöd från Miljömärkning Sverige som sköter Svanen och EU-miljömärket i Sverige. Kommunikationen med MISAB tog sin tid, men gick ändå rätt smidigt.

Söker märket för varje modell
Dokumentation i koppling till miljömärkningen känns inte belastande enligt Calle Carlsson. Ett miljö- och kvalitetssystem kräver faktiskt alltid någon slags dokumentation. Det enda som känns lite mödosamt är att de måste fylla i en ny ansökan för varenda modell, trots att den är gjord i precis samma material men bara med en mindre omarbetning i design.

Konkurrensfördel
Miljömärkningen ger Kavat en konkurrensfördel på marknaden. Märkningens succé återspeglas i ökad försäljning i länder där miljömedvetenheten är högst, t.ex. i Tyskland. Men nackdelar finns också. Man får t.ex. inte använda vissa material, vilket skapar begränsningar i utvecklingen av nya modeller. Det kan således finnas nackdelar för designen, som samtidigt är fördelar för miljön.

Mer information till allmänheten
Allmänheten tycks behöva mer information om miljö och miljömärkningar för det är många som frågar Kavat om märkningen och miljöaspekter generellt. Uppenbarligen har folk inte hittat tillräcklig information ute i samhället. Svenska befolkningen verkar heller inte känna mycket till EU-miljömärket. Kavat lägger vikt på att informera sina kunder och återförsäljare om miljön, men kanske behövs det ytterligare insatser från det offentliga.

Mer om Kavat
Kavat tillverkar skor för barn och kvinnor. Företaget har en fabrik i Kumla med 25 medarbetare, samt en annan i Bosnien. Kavat är det enda barnskomärket som fortfarande tillverkar skor i Sverige. Deras ekologiska skor var de första barnskorna i Europa som certifierades med EU:s miljömärke. I dag är ca en tredjedel av Kavats sortiment miljömärkt. Kavat är i grunden ett familjeföretag där t.ex. kvalitetschefen Calle Carlsson är barnbarn till grundaren Ragnar Carlsson. Enligt Kavat är framtiden ljus, de "tänker fortsätta leda utvecklingen för hållbara skodon ochstå som motsats till slit och släng".

Läs mer om EU Ecolabel

Läs mer om Kavat