Miljö har länge varit ett prioriterat område hos försäkringsbolaget If. När det var dags att ta hållbarhetsarbetet till en ny nivå och även hitta ett sätt att kommunicera det utåt var Nätverket: Köp Miljömärkt ett naturligt steg.
– Det här ger en positiv bild av företaget samtidigt som vi blir en del av ett nätverk som både kan ge stöd och samarbeta kring smarta och hållbara lösningar, säger Kenth Edström, miljöchef på If.
När SJ för några år sedan introducerade en lista med 100 förbättringsåtgärder blev If:s miljöchef Kenth Edström inspirerad. Han och If satte snabbt samman en egen lista med 100 miljöförbättrande punkter – färre pappersutskrifter, mer miljömärkta inköp, mindre resande etc. – som skulle vara uppfyllda inom två år.
– Vi la upp en nedräkning på vårt intranät, en lista över hur många punkter vi hade klarat av och det var ett bra sätt att kommunicera vårt miljöarbete internt. I en nordisk organisation med 6 600 anställda, varav över 2 000 finns i Sverige, måste man vara lite listig för att förankra miljöarbetet hos alla medarbetare, säger Kenth Edström.
Det verkar ha lyckats. Som miljöchef ägnar Kenth Edström dagligen en stund åt e-post-korrespondens med medarbetare som har synpunkter och funderingar över If:s miljöarbete. En förklaring kan vara de lokala miljögrupper som instiftats på alla större kontor för att göra att centralt beslutade miljöpolicyer känns närmare och mer relevanta.
– Och det måste vara enkelt. Vårt nya video-konferens-system går nästan inte att misslyckas med och tack vare det minskade vi det totala resandet med 20 procent under 2008, ytterligare 20 procent under 2009 och 15 procent under detta år. Det minskar belastningen på medarbetare, deras familjer och sparar både pengar och miljö.
För närvarande har Svanen kriterier för 65 olika produktområden. Men intresset för att bidra till ett hållbart samhälle är mycket större än så. Därför finns Nätverket: Köp Miljömärkt som är öppet för alla företag och organisationer som vill bli bättre på miljö. I dag finns omkring 180 medlemsföretag som genom sitt medlemskap förbundit sig att prioritera miljömärkta produkter vid varje inköp.
– If:s synsätt är att alltid köpa in hållbara och miljömärkta produkter för att på så sätt minska vår miljöpåverkan. Som skadeförsäkringsbolag kan vi dock inte alltid köpa miljömärkt eftersom det helt enkelt inte finns. Men vi är klart störst på att reparera exempelvis skadade bilar i stället för att direkt byta ut bildelarna vilket ger stora miljövinster, säger Kenth Edström.