Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Taiwans miljömärkning EPA på besök

Några veckor före jul kom en representant från Taiwans miljömärkning EPA på besök. Han ville hämta inspiration från Svanens framgångsrika arbete med att miljömärka tjänster.

Efter fyra dagar i Stockholm och lika många studiebesök börjar den taiwanesiska miljömärkningens kontrollchef Chen Tien-Chuans anteckningsblock att bli fullt. EPA, den taiwanesiska miljömärkningen, är framgångsrik och märket sitter på nära 5 000 produkter inom 110 olika produktgrupper. Men inom tjänstesektorn har det gått trögare.

– Vi har bara två licenser för tjänsteföretag i Taiwan – ett hotell och ett tvätteri, berättar Chen Tien-Chuan. Svanen är kända för sitt arbete med tjänsteföretag och det har varit intressant att studera era kriterier från nära håll och också se hur företag som samarbetar med Svanen tar hjälp av Svanenmärket för att marknadsföra sig själva.

Märkets marknadsmässiga fördelar har länge varit ignorerade i Asien eftersom de miljömärkta produkterna redan får mycket draghjälp genom lagstiftningen. I många länder måste inköpare, åtminstone inom statliga myndigheter, prioritera miljömärkta produkter. För att få också privata företag att handla miljömärkt delar man i Taiwan ut olika belöningar – allt från diplom till skattelättnader – beroende på hur stor del av budgeten som viks åt EPA-märkta inköp.

– Det här borde kunna fungera även i Taiwan, säger Chen Tien-Chuan när han ser det stora Svanenmärket i taket på ICA Vanadis i centrala Stockholm. Vi har omkring 1 200 Green Shops i Taiwan som säljer miljömärkta varor. Tyvärr kan vi ännu inte miljömärka själva butiken eftersom vi fortfarande saknar kriterier för butiker.

Trots att Chen Tien-Chuan redan hunnit besöka ett Svanenmärkt hotell, en städfirma, ett tvätteri, ett tryckeri och också fått en guidad rundtur i Svanenmärkta Operakällaren av kökschefen Stefano Catenacci åker anteckningsblocket fram igen när Per Sandell, produktansvarig för dagligvarubutiker på Svanen, förklarar att just den här butiken har fått extrapoäng för att värmen från kylarna återanvänds. Snart tas även kameran fram och både återvinningscentralen, pantrummet och de KRAV-märkta bananerna i plastpåse förevigas för att kunna visa upp för kollegorna hemma i Taiwan.

– Det är tydligt att människor här i Norden är väldigt miljömedvetna och att därmed även tjänsteföretag här har ett tydligt miljöarbete.

– Vi vill öka grön konsumtion i Taiwan och efter att ha sett hur Svanen arbetar är jag övertygad om att vi kan göra många saker på samma sätt som här. Vi har som mål att miljömärka tio nya produkter varje år. Nästa år är jag säker på att minst fem av dem är tjänster, avslutar Chen Tien-Chuan.