Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Svanen samarbetar med Grafiska Företagens Förbund

Grafiska Företagens Förbund med 600 medlemmar har inlett ett nära samarbete med Svanen. Målet är att ytterligare 150 tryckerier som är knutna till GFF ska vara Svanenmärkta inom två år.
– Det blir en utmaning men det känns samtidigt som ett fullt realistiskt mål, säger Hans Johansson, branschansvarig på GFF.

Svanen samarbetar med Grafiska Företagens FörbundRedan 1996 Svanenmärktes det första tryckeriet i Sverige. I dag har över 200 tryckerier med en miljöanpassad tryckprocess klarat Svanens krav men förhoppningen är att de snart ska få sällskap av många fler.

Nu inleder Svanen och Grafiska Företagens Förbund, GFF, ett nära samarbete och ska med gemensamma insatser få ytterligare 150 av branschföreningens medlemsföretag att Svanenmärka sig.

– Vi har tagit intryck av att klimat- och miljöproblemen väger tungt i samhällsdebatten. Att samarbeta med Svanen som är den mest kända märkningen kändes som ett naturligt sätt att förstärka den grafiska branschens miljöprofil, säger Hans Johansson på GFF.

En stor del av samarbetet, som presenteras närmare på årets Bokmässa, kommer att kretsa kring gemensam information till både blivande och redan Svanenmärkta GFF-medlemmar. Svanen kommer också att närvara vid flera av GFF:s branschdagar och seminarier för att berätta mer om kriterier och vilka fördelar en Svanenmärkning innebär ur marknadsföringssynpunkt.

– Det känns oerhört bra och tryggt att vi har branschens förtroende och att vi delar samma värderingar, säger Ingela Hellström, produktansvarig för tryckerier på Svanen.

Ett Svanenmärkt tryckeri har ett helhetsperspektiv på sin miljöpåverkan och har visat att det uppfyller en rad miljökrav. I första hand fokuserar kraven på tryckprocessen och det papper och kemikalier som används. Svanens kriterier uppdateras och skärps också kontinuerligt. I och med det nya samarbetet kommer den grafiska branschen att kunna vara med och komma med synpunkter på hur de utformas.

– Vi tar gärna hjälp av branschföreningen och av hela branschen för att få så bra och korrekta kriterier som möjligt, säger Ingela Hellström.

www.grafiska.se