Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Skandia går med i Svanenklubben

Hur tar ett stort försäkringsbolag sitt ansvar och verkar för en bättre miljö på bästa sätt? För Skandia var svaret självklart. Genom medlemskapet i Svanenklubben lovar de att prioritera miljömärkta varor och tjänster vid varje inköp.

– Miljön är en viktig del i vårt CSR-arbete. När vi funderade på hur vi bäst kan bidra till ett hållbart samhälle kändes samarbetet med Svanen enklast och mest konkret, säger Per Lindell, miljöcontroller på Skandia.

För närvarande har Svanen kriterier för 66 olika produktområden. Men intresset för att bidra till ett hållbart samhälle är mycket större än så. Därför finns Svanenklubben som är öppen för alla företag och organisationer som vill bli bättre på miljö. I dag finns över 100 företag anslutna i Sverige.

– Det känns jätteroligt att ha fått med ett så stort företag som Skandia i laget, säger Per Ribbing, ansvarig för Svanenklubben. Nu hoppas vi att det här leder till att fler banker och försäkringsbolag slutar att bara ”tänka på” miljön utan faktiskt går med i Svanenklubben och, precis som Skandia, gör något konkret – börjar köpa miljömärkt.

Medlemmarna förbinder sig att vid varje inköp prioritera miljömärkta varor och tjänster, vilket är ett enkelt men synnerligen effektivt sätt att stödja en hållbar utveckling av samhället. Som tack för hjälpen är en rad förmåner knutna till medlemskapet – inbjudningar till evenemang som Svanen anordnar, en help-desk för miljöfrågor, nyhetsbrev och dessutom ett kontaktnätverk med andra Svanenklubbsmedlemmar och de företag som i dag tillsammans har över 1 200 Svanenlicenser.

– Vi har fortfarande en hel del avtal med leverantörer men i kommande upphandlingar när avtalen har löpt ut kommer kravet på att produkterna ska vara miljömärkta att läggas till, säger Per Lindell.