Svanenklubben växer så det knakar. Meteorologerna Martin Hedberg och Pär Holmgrens gemensamma företag Climatrix blev nyligen den 100:e medlemmen.
– Förhoppningen har hela tiden varit en snöbollseffekt och nu har bollen kommit i rullning. Vi växer för varje dag, säger Per Ribbing på Miljömärkningen Svanen.
För drygt ett år sedan såg Svanenklubben dagens ljus och har sedan dess fortsatt att locka företag som vill göra sitt engagemang för en hållbar utveckling synligt. När Martin Hedberg och Pär Holmgrens företag nyligen gick med passerades också 100-gränsen.
– När jag och Pär är ute och föreläser märker vi att många undrar vad de själva kan göra för att bidra till en bättre miljö. Vårt svar är bland annat att välja miljömärkta, rättvisemärkta eller ekologiska produkter när de handlar, säger Martin Hedberg från Climatrix.
Det är också precis vad medlemmar i Svanenklubben förbinder sig att göra – att vid varje inköp i första hand välja ett miljömärkt alternativ.
– Det behöver inte vara svårare än så, säger Per Ribbing, ansvarig för Svanenklubben. Genom att alltid välja miljömärkt bidrar man konkret till ett hållbart samhälle och en bättre miljö.
I dag finns möjligheten att Svanenmärka varor och tjänster inom 66 produktkategorier. Men intresset för att bidra till en bättre miljö är vidare utbrett än så. För företag som verkar inom branscher där det ännu saknas kriterier för en miljömärkning finns i stället Svanenklubben dit även skolor och organisationer är välkomna.
Martin Hedberg och Pär Holmgren arbetar i dag främst med föreläsningar och utbildningar inom klimat- och energiområdet och kan se fram emot en hektisk höst.
– Miljöfrågan har blivit en strategisk geopolitisk fråga och intresset för att sätta sig in de stora miljöfrågorna är stort, även om det många gånger rör sig om rätt komplexa frågor, säger Martin Hedberg.