Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Svanen gjorde Black Friday till Green Friday

Svanen gjorde Black Friday till Green Friday

På självaste Black Friday, köphetsens dag, bjöd vi in licensinnehavare till en Green Friday. En halvdag där vi diskuterade hållbarhetskommunikation och nya EU-regler som ska stoppa greenwashing och skapa mer rättvisa spelregler för de företag som är ”bäst i klassen”.

Från vänster: Anna Norberg – Miljömärkning Sverige, Anders Wennerstrand – Westanders, Christian Quarles van Ufford – Miljömärkning Sverige, Gustav Eriksson – PostNord, Alic Bager Sjögren – Strawberry, Mikaela Persson, Anders Sassart och Pierre Jönsson – IKEA, Anna Linusson – Miljömärkning Sverige, Jonas Bane – Westanders, Helena Salomonson – PostNord

Anna Norberg, PR-ansvarig på Miljömärkning Sverige, berättade om senaste nytt från EU Green Deal. Under 2026 införs EU-direktivet ”Empowering consumers in the green transition”, vars syfte är att stoppa greenwashing, i svensk lag. Både Svanen och EU Ecolabel har en stark position i det nya direktivet. Företag kan göra miljöpåståenden med Svanen och EU Ecolabel som bevis, för de står för ”excellent environmental performance”.

- De nya reglerna kommer att gynna alla de konsumenter som vill göra medvetna val. 8 av 10 svenskar bryr sig om vad de som individer kan göra för att skydda miljön. Det ger också en mer rättvis konkurrens på marknaden för de seriösa företagen. Med fler gröna val så kommer de miljömässigt bättre produkterna att tränga undan de varor och tjänster som är mindre bra val för miljön, säger Anna Norberg, PR-ansvarig på Miljömärkning Sverige.

Här kan du läsa mer om Empowering consumers

Efter nyttig information om Empowering consumers följde inspirerade samtal med Preem och PostNord som berättade hur de använder Svanen i sin kommunikation. För båda företagen har Svanenmärkningen skapat stor intern stolthet samt gjort det enklare att kommunicera hållbarhetsarbetet. PostNord menade att arbetet med att bli Svanenmärkta har involverat många olika avdelningar och anställda och att få jobba tillsammans mot ett gemensamt mål kan stärka ett företag.

Anders Wennerstrand och Jonas Bane från Westanders Hållbarhet gav värdefulla tips till pubilken.

Under programpunkten: Masterclass i hållbarhetskommunikation med Anders Wennerstrand och Jonas Bane från Westander Hållbarhet, fick åhörarna med sig värdefulla tips för att undvika både greenwashing och greenhushing. Det tips som uppskattades mest var det om att även kommunicera utmaningarna i hållbarhetsarbetet. Det stärker trovärdigheten för företaget.

Dagen avslutades med certifikatsutdelning till Strawberry, som nyligen Svanenmärkt 238 hotell i Norden och till IKEA, som Svanenmärkt en köksserie.

Alic Bager Sjögren från Strawberry samt Mikaela Persson, Anders Sassart och Pierre Jönsson frpn IKEA tog emot certifikat från Anna Linusson.

Se inspelningar från dagen