Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Klimatsmarta ljus – en framgångssaga

Klimatsmarta ljus – en framgångssaga

Nu finns det ett stort utbud av Svanenmärkta ljus att välja på i butik. De är ett klimatsmart val för ljusen tillverkas av förnybar råvara, som inte bidrar till ökad klimatbelastning.

–  Intresset och kunskapen hos konsumenter och producenter har ökat så vi ser en stor potential att styra mot en hållbar konsumtion och produktion. Idag vill många handla klimatsmart och tänker även på hälsan, när de väljer bort paraffinljusen, säger Eva-Lotta Lindholm, produktansvarig på Svanen, Miljömärkning Sverige.

En ny producent är Reluminus Refillsystem som 2014 tillverkade det första Svanenmärkta värmeljuset. År 2015 räknar de med att omsätta 4 miljoner SEK.

– Det är mer än förväntat och Svanenmärkningen har gett stor uppmärksamhet och hjälpt oss nå fram till konsumenterna. Det är ju ett helt nytt koncept, säger Ronny Hjelm, vd och en av uppfinnarna/grundarna.

Det Svanenmärkta värmeljuset består av stearinpuckar som stoppas i en återanvändbar ljuskopp. Reluminus typiska kund är en kvinna i åldern 30-50 år och viktigt för henne är hälsa och miljö, visar kundundersökningar.

– Vanliga frågor från våra kunder är om vi bara använder stearin, de vill inte ha paraffin som ger dålig inomhusmiljö och är problematiska för allergiker. En annan vanlig fråga är om stearinet tillverkas av palmolja, det är skönt att kunna svara nej, säger Ronny Hjelm.

I Sverige används 18 000 ton ljus per år. De flesta är tillverkade av paraffin, som liksom som olja och bensin bidrar till växthuseffekten när de brinner. Stearin däremot tillverkas av förnybar råvara som inte bidrar till växthuseffekten. Men inte alla förnybara råvaror tillåts, som palmolja till exempel. Utvinningen av palmolja bidrar till skövling av regnskog och försämrade villkor för lokalbefolkningen.

Ett Svanenmärkt ljus lever upp till flera olika krav för miljö, hälsa, kvalitet och säkerhet. Det avger minimalt med miljö- och hälsoskadliga ämnen.

För kommentarer

Eva-Lotta Lindholm, Miljömärkning Sverige, 073-59 56 817

Ronny Hjelm, Reluminus Refill i Oxelösund, 070-640 96 76

Idag kan du köpa Svanenmärkta ljus: blockljus, kronljus och värmeljus hos flera av de stora kedjorna:

Ica

City Gross