Varför är Svanen ett kommunikationsverktyg?
För att motverka greenwashing har EU skärpt reglerna för hållbarhetskommunikation. En skärpning som ska införas i svensk lag. EU konstaterar att Svanen och EU Ecolabel har "excellent environmental performance" för alla som vill marknadsföra sina produkter som bra val för miljön. Dessutom känner svenskarna igen Svanen – och litar på den! Därför blir Svanen ett utmärkt verktyg för att kommunicera och marknadsföra hållbarhet – både ur ett lag- och konsumentperspektiv.

Konsumenterna drunknar i greenwashing och är trötta på det. Hela 85 procent anser att företag överdriver hur miljövänliga deras produkter är, och 78 procent är ofta irriterade över att produkter marknadsförs som "gröna" utan någon bra förklaring. Det visar vår stora, nordiska konsumentundersökning (Nordic Sustainability Consumer Index 2024 utförd av Opinion i alla de nordiska länderna).
Informationsöverflöd och greenwashing gör det mycket svårt för konsumenter att orientera sig och ta reda på vilka produkter som är bra val för klimat, natur och hälsa. Om konsumenterna inte lätt kan hitta bättre produkter för miljön använder de inte heller sin konsumentmakt för att belöna de producenter som faktiskt vill göra skillnad. Då kommer företagen inte att ha något incitament att anpassa sin tillverkning, och den gröna omställningen kommer att försenas.
Regler från EU ska förhindra greenwashing
Nya EU-regler, Empowering Consumers, kommer till konsumenternas räddning. Direktivet anger följande:
- Miljömärken som inte är baserade på ett certifieringssystem eller skapade av offentliga myndigheter är förbjudna.
- Generella miljöpåståenden, till exempel "miljövänliga" eller "gröna", är förbjudna om de inte kan styrkas med hjälp av en miljömärkning som fastställts av offentliga myndigheter.
Erkänd av EU – och Sveriges mest kända miljömärkning
EU erkänner EU Ecolabel och Svanen som lagliga verktyg för miljömarknadsföring. De är båda miljömärkningar typ 1 (ISO 14024), som gäller för hela produkten, som ställer krav på dokumentation och som är trovärdiga oberoende märkningar som inte har något egenintresse i produkten utöver själva certifieringen.
En annan anledning att använda Svanen för att kommunicera om miljön är den extremt höga kännedomen som svenskarna har om märkningen: 98 procent känner till Svanenmärket och 80 procent litar på att en Svanenmärkt produkt är ett bra val för miljön. Som jämförelse är det bara 23 procent som litar på en miljömärkning som tillverkaren själv har gjort.