Vad är Empowering Consumers?
– Lag mot greenwashing stärker Svanen och EU Ecolabel
År 2026 kommer ny lagstiftning från EU, Direktivet om stärkt konsumentmakt, Empowering Consumers, att införas i marknadsföringslagen. Lagen ska skydda mot vilseledande miljöpåståenden och reklam. Svanen- och EU Ecolabel-märkta produkter och tjänster kan även framöver marknadsföras med miljöpåståenden, så länge påståendet kan kopplas till märkningens krav. Svanen och EU Ecolabel kommer vara enkla och trovärdiga sätt att kommunicera hållbarhet, när regelverket stramas upp. Och när djungeln av miljöbudskap rensas blir det lättare för konsumenten att ta beslut!
Varför behövs det nya regler mot vilseledande miljöpåståenden?
Problemet är att det finns många miljömärkningar och många vilseledande miljöpåståenden. Företag vill gärna sälja sina produkter och tjänster med hjälp av ”grön marknadsföring”. Det gör det svårt för konsumenter att förstå vad deras val egentligen gör för skillnad för miljön. Syftet är att konsumenter ska få tydlig, korrekt och lättförståelig information.
Lagen innebär också att producenter ska informera om produkters livslängd och möjligheten att reparera, så att konsumenter kan välja mer hållbara alternativ.

Vad får man inte göra?
Du får inte göra generella miljöpåståenden som inte kan styrkas och förtydligas med information i direkt anslutning till påståendet. Det får inte ligga “ett klick bort” på en webbsida. Du får till exempel inte säga ”ett bra val för miljön” om du inte kan styrka det, till exempel med en Svanenmärkning.
- Svanen och EU Ecolabel är godkända märkningar för att göra generella miljöpåståenden utan ytterligare information, förutsatt att miljöpåståendet är kopplat till de produktspecifika kraven.
Du får inte använda hållbarhetsmärkningar som varken bygger på ett tredjepartscertifieringssystem eller har införts av offentliga myndigheter. Hittepåmärkningar alltså!
- Svanen och EU Ecolabel är godkända märkningar.
Du får inte göra miljöpåståenden om en hel produkt när påståendet i själva verket bara gäller en specifik aspekt, till exempel marknadsföring av en produkt som ”tillverkad av återvunnet material” när det enbart gäller förpackningen.
Du får inte göra missvisande påståenden baserade på klimatkompensation såsom ”klimatneutral”, ”certifierat koldioxidneutral” eller ”minskad klimatpåverkan”.
Du får inte göra falska påståenden om varors hållbarhet eller reparerbarhet.
Du får inte använda påståenden som hänvisar till det som redan täcks av lagstiftning.
Vilka miljömärkningar får användas enligt den nya lagen?
Endast miljömärkningar som har upprättats av offentliga myndigheter eller verifierats av en oberoende tredje part får användas. Svanen och EU Ecolabel är Typ 1 miljömärkning enligt ISO 14024 och är godkända märkningar för att de står för ”utmärkt miljöprestanda”. Därför kan företag med Svanen- och EU-Ecolabel-licens använda märkningarna som bevis i marknadsföring, förutsatt att miljöpåståendet är kopplat till de produktspecifika kraven.
Hur gör jag om jag har en Svanenmärkt produkt eller tjänst?
Både Svanen och EU Ecolabel räcker som bevis för ett miljöpåstående. Så länge märkningarna ställer krav på det område du vill kommunicera kan du använda dig av märkningarna som kommunikationsverktyg. Det blir helt enkelt enklare att kommunicera hållbarhet och använda miljö som en konkurrensfördel med en Svanen- eller EU Ecolabel-märkning!
Empowering Consumers är en del i EU Green Deal och förväntas följas upp av en mer omfattande lagstiftning, som ytterligare kommer att förenkla för konsumenter och skapa rättvis konkurrens på marknaden för företag. Lagstiftningsförslaget Green Claims har tillfälligt pausats: