Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Green Friday 28 nov 2025

Green Friday – en förmiddag om hur du stärker varumärket och får affären att växa

Hur kan ert varumärke stärkas och affären växa genom den gröna omställningen?

Under Green Friday med Miljömärkning Sverige gav vi konkreta tips på hur miljömärkning kan användas för att förbättra kommunikation, marknadsföring och försäljning.

Vi berättade om vad den nya lagen Empowering consumers innebär när den träder i kraft i Sverige 2026, och hur miljömärkningar kan skapa trygghet i hållbarhetskommunikationen.

PR-byrån Westander höll en inspirerande masterclass i hållbarhetskommunikation.

Här kan du se inspelningar från dagen:

  • Svanen och EU Ecolabel – Trygga verktyg för hållbarhetskommunikation

    Anna Norberg, PR-ansvarig på Miljömärkning Sverige, berättade om senaste nytt från EU Green Deal. Under 2026 införs EU-direktivet ”Empowering consumers in the green transition”, vars syfte är att stoppa greenwashing, i svensk lag. Både Svanen och EU Ecolabel har en stark position i det nya direktivet. Företag kan göra miljöpåståenden med Svanen och EU Ecolabel som bevis, för de står för ”excellent environmental performance”.

  • Masterclass i hållbarhetskommunikation

    Under programpunkten: Masterclass i hållbarhetskommunikation med Anders Wennerstrand och Jonas Bane från Westander Hållbarhet, fick åhörarna med sig värdefulla tips för att undvika både greenwashing och greenhushing. Det tips som uppskattades mest var det om att även kommunicera utmaningarna i hållbarhetsarbetet. Det stärker trovärdigheten för företaget.

  • Så gjorde vi – Preem och PostNord berättar

    Marie Bark och Ulrika Bååthe från Preem och Helena Salomonson och Gustav Eriksson från PostNord berättade hur de använder Svanen i sin kommunikation. Samtalet leddes av hristian Quarles van Ufford från Miljömärkning Sverige. För båda företagen har Svanenmärkningen skapat stor intern stolthet samt gjort det enklare att kommunicera hållbarhetsarbetet. Svanenmärkningen har öppnat dörrar och skapat nya affärsmöjligheter.