Välkommen till Green Friday – en förmiddag om hur du stärker varumärket och får affären att växa
Hur kan ert varumärke stärkas och affären växa genom den gröna omställningen?
Under Green Friday med Miljömärkning Sverige får du konkreta tips på hur miljömärkning kan användas för att förbättra kommunikation, marknadsföring och försäljning.
Du får även veta vad den nya lagen Empowering consumers innebär när den träder i kraft i Sverige 2026, och hur miljömärkningar kan skapa trygghet i hållbarhetskommunikationen.
PR-byrån Westander ger dig också en inspirerande masterclass i hållbarhetskommunikation.
Seminarium med frukost och lunch
Datum: fredag 28 november
Tid: 09.00–13.00, frukost serveras från kl. 8.15 och lunch kl. 12.00. Programmet börjar 09.00 och avslutas kl. 13.00.
Plats: Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N
Antalet platser är begränsat och först till kvarn till gäller. Evenemanget är gratis men vid no show eller sen avbokning tas en avgift på 500 kr.
Sista anmälningsdag är 13 november.
Medverkande
- Anna Linusson, VD, Miljömärkning Sverige
- Christian Quarles Van Ufford, Marknads- och kommunikationschef, Miljömärkning Sverige
- Anna Norberg, PR-ansvarig, Miljömärkning Sverige
- Sophia Kandell, Chef Strategisk kommunikation, Varumärke och Konsumentinsikt, PostNord Sverige
- Gustaf Eriksson, Hållbarhetschef, PostNord Sverige
- Marie Bark, Marknadschef, Preem AB
- Ulrika Bååthe, Head of Brand & Strategic Marketing Communication, Preem AB
- Anders Wennerstrand, Affärsområdeschef, Westander Hållbarhet
- Andreas Rolfer Wrangö, specialist på hållbarhetskommunikation, Westander Hållbarhet
Program
- 08.15–09.00 Frukost och mingel
- 09.00–09.10 Välkommen och introduktion till förmiddagens program
Med Anna Linusson, VD och Christian Quarles van Ufford, Marknads- och kommunikationschef, båda från Miljömärkning Sverige. - 09.10–09.40 Senaste nytt från EU Green deal och Empowering consumers – och så är miljömärkning ett verktyg
Under 2026 införs EU-direktivet Empowering consumers, vars syfte är att stoppa greenwashing, i svensk lag. Vad betyder lagen för företagen? Hur är Svanen ett konkret verktyg på lösning? Så ser den nya lagen ut – och så gör du för att följa den. Med Anna Norberg, PR-ansvarig på Miljömärkning Sverige. - 09.45–10.15 Så gjorde vi – PostNord och Preem berättar
Så tog vi ut Svanen – och så blev effekten. Christian Quarles van Ufford i samtal med Sophia Kandell och Gustaf Eriksson från PostNord och Marie Bark och Ulrika Bååthe från Preem. - 10.15–10.30 Kaffe och mingel
- 10.30–11.15 Masterclass i hållbarhetskommunikation
Med Anders Wennerstrand och Andreas Rolfer Wrangö från Westander Hållbarhet. - 11.15–11.45 Runda bordssamtal yrkeskollegor emellan
Vad tar vi med oss till 2026? - 11.45-12.00 Nya licensinnehavare presenteras
Ta dig dit
- Tunnelbana till Odenplan, därifrån är det ca 6 minuters promenad (450 meter) till Norrtullsgatan 12 N.
- Pendeltåg till Stockholm Odenplan, därifrån är det ca 6 minuters promenad (450 meter) till Norrtullsgatan 12 N.
- Cykel, cykelställ finns.
Tillgänglighet
Hiss finns från gatuplan. Entrén är tillgänglig för rullstolsburna.
För mer information
- Caroline Segerpalm Keberg Projektledare Marknad +46(0)8-55 55 24 79 caroline.keberg@svanen.se