Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Scandic i mål med nya hotellkraven i hela Norden

Scandic i mål med nya hotellkraven i hela Norden

Nu har Scandic ytterligare höjt ribban för sin miljöprestanda när Scandics hotell i Norden klarat Svanens nya, tuffa miljökrav. Nästa Svanen-resa går söderut, mot Tyskland och Polen.

2 personer ur kökspersonal pratar med varandra

Svanens krav höjs regelbundet för att ett miljömärkt hotell ska vara ett av de bästa miljövalen på marknaden. Krav ställs ur ett livscykelperspektiv och hotellen måste klara nya gränsvärden för energi, vatten, avfall, kemikalier samt ekologisk mat och dryck. Nu har Scandics 87 hotell i Sverige, 30 i Danmark, 45 i Finland och 76 i Norge nått upp till Svanens nya, tuffa krav.

Under 2023 lanseras även Scandic i Tyskland och Polen, vilket innebär att bolagets hotell i länderna kan påbörja sin resa mot Svanens miljömärkningslicens. Redan idag är 85 % av hotellen inom Scandic miljömärkta. Ambitionen är att samtliga hotell i koncernen, som drivs under Scandics varumärke, på sikt ska Svanenmärkas, skriver Scandic Group i ett pressmeddelande

– På Scandic har vi integrerat hållbarhet som en del av vår strategi och därför är det naturligt för oss följa upp vårt arbete och visa hur det gör skillnad för våra gäster, våra medarbetare och samhället i stort. Genom vårt arbete med Svanen har vi genom åren reducerat vår vattenkonsumtion, tagit bort skadliga kemikalier, eliminerat engångsartiklar, reducerat matsvinn och ökat inköpsandelen av ekologiska livsmedelsprodukter. Det är något vi är mycket stolta över. Att återcertifiera våra redan miljömärkta hotell är för oss avgörande för att garantera våra gäster den tuffaste miljömärkningen, säger Jens Mathiesen, vd och koncernchef för Scandic Hotels Group.

Scandic är en pionjär vad gäller att Svanenmärka hotell, redan på 1990-talet var det första hotellet godkänt. Arbetet har gett resultat i form av minskad miljöbelastning, till exempel har CO2e-utsläppen per gästnatt minskat med 65 % (läs mer i faktarutan nedan). Det är dels tekniska förbättringar, dels beteendeförändringar som lagt grunden för resursbesparingen.

Scandic har även påverkat andra branscher när de ställt miljökrav på inköp av städ- och tvättprodukter, TV-utrustning och sängar till exempel. Leverantörerna har i sin tur behövt bevisa miljöprestanda genom att klara miljömärkningens krav för att vinna affären.

– Vi är väldigt glada över att en så kraftfull aktör som Scandic satsar på att klara Svanens nya tuffa krav och miljömärker hotell i hela Norden. Det driver på den gröna omställningen och gör skillnad; dels bland gäster som inspireras till nya vanor, dels bland företag, då Scandic ställer krav på miljömärkt vid inköp. Det ger en ”Svaneneffekt” i andra branscher, som måste förhålla sig till hållbarhetskrav, säger Anna Linusson, vd för Miljömärkning Sverige.

Minskad miljöbelastning och sparade resurser. Scandic har minskat sin:

  • Vattenanvändning per gästnatt med 32 procent,
  • Energi per gästnatt med 31 procent
  • CO2e-utsläpp per gästnatt med 65 procent (1996-2022).

Källa: Scandic Group. Siffrorna grundar sig i utvecklingen per gästnatt från det att bolaget påbörjade sin hållbarhetsrapportering 1996 till och 2022. Rapporteringen inkluderar samtliga kedjans hotell och innefattar bland annat vattenförbrukning, avfall, energiförbrukning och CO2e-utsläpp.

Scandic vill bli utmanade

Läs mer här

Svanens krav för hotell

Läs mer här