English
Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Monica Lingegård

Vinner affärer med sitt hållbarhetsarbete

Monica Lingegård är vd på Samhall, som är duktiga på att använda sig av det egna hållbarhetsarbetet för att vinna upphandlingar. Det statligt ägda bolaget säljer bland annat Svanenmärkta städtjänster. Monica har utsetts till en av Sveriges mest inflytesrika affärskvinnor (Veckans Affärer) och Samhall till ett av Europas mest hållbara företag (European Business Awards).

Monica ser en stor skillnad mellan den privata och offentliga sektorn vad gäller gröna affärer

Samhall erbjuder människor som har svårt ta sig in på arbetsmarknaden arbete. Idag har det statligt ägda bolaget företaget 25 000 anställda runt om i Sverige och siktar på fortsatt tillväxt.

Är hållbarhet en avgörande aspekt för att vinna offentliga anbud?

– Nej, inte tillräckligt mycket avgörande. Offentlig upphandling är mestadels baserad på ”lägsta pris” och det finns inte tillräckligt med upphandlingar där sociala eller miljömässiga krav ingår.

Använder du Svanenmärkningen som säljargument?

– Ja, både gentemot privata och offentliga inköpare. Svanen är en etablerad certifiering och ett varumärke i sig.

Monica ser en stor skillnad mellan den privata och offentliga sektorn vad gäller gröna affärer.

– Hållbarhetsarbete är viktigt för större företag inom det privata näringslivet och de är bra på att ställa krav på sina leverantörer. Förutom att rädda planeten så är det en viktig del av att bygga sitt varumärke, konkurrera på marknaden och locka till sig framtida talanger. Jag är inte säker på att den offentliga sektorn helt förstår hur viktigt det är.

Monica efterlyser nya konstadseffektiva, innovativa grepp inom svensk offentlig upphandling. Som att låta den framtida leverantören definiera lösningen sk ”beauty contest” på det beställaren vill ha. Till exempel: en kommun ska upphandla skolstädning för 20 miljoner kronor/år. Kommunen sätter mål för vad de vill att städningen ska ge för resultat - men inte hur leverantören ska gå till väga för att nå resultatet.

– Jag tror att det skulle säkra mer innovativa lösningar och skapa ett värde för samhället med skattebetalarnas pengar. Kvaliteten blir högre, och du kan utnyttja dina leverantörers färdigheter till mycket större utsträckning. Men ”beauty contest” är långt ifrån vanligt praxis tyvärr”, konstaterar Monica.

För att nå en hållbar upphandling måste organisationer ändra synsätt

– Många organisationer måste tänka mer långsiktigt. Investeringar i hållbarhet ger lönsamhet över tid och ett värde som överstiger de faktorer som lyfts i kvartalsrapporterna, säger Monica och poängterar samtidigt att Samhall har en unik position som statligt ägt bolag och därmed mer oberoende av kortsiktiga investeringar.

Därmed inte sagt att Samhall inte har samma press som andra organisationer att leverera en bra produkt dagligen till sina kunder – något deras tillväxt talar för att det är något de lyckas väldigt bra med.

bilden säger nyfiken på fler inspirerande texter, klicka här!