Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Jag ville inte stå för inredningsbloggens motsvarighet till snabbmat

"Jag ville inte stå för inredningsbloggens motsvarighet till snabbmat"

Inredningsnyheter, hemmafix, inspiration och trendspaning. Det är vad Frida Ramstedt ägnar sig åt på sin blogg Trendenser – en av Nordens största inredningsbloggar. I 15 år har hon inspirerat oss till att bry oss om vår hemmiljö och de senaste åren har hållbarhet hamnat allt mer i fokus. Med det följde ett ansvar för en mer hållbar konsumtion. Detta var ett val som fick en del läsare att sluta följa henne, men som fick Miljömärkning Sverige
– som står bakom Svanen och EU-Blomman – att börja samarbeta med henne.

Frida Ramstedt driver inredningsbloggen Trendenser där läsare uppmanas till hållbara val.

Vilket ansvar har en framgångsrik influencer?

– Att vara influencer handlar mycket om att vara en förebild för andra. Har man många följare så får man indirekt stor makt och möjlighet att använda sin röst. Hur man använder detta är upp till var och en. Det finns inget som säger att man måste pumpa ut kommersiella budskap och uppmuntra till en konsumtionskultur bara för att man kan.

– Det kan vara tufft att tacka nej till en kampanj som ger flera hundra tusen kronor. Jag vet, för jag har gjort det själv. Men jag vet också att man kan använda sina kanaler för positiv påverkan istället och att det går att bygga en lönsam affärsmodell genom att vara mer kräsen och välja sina samarbeten med omsorg om mer hållbara värden.

– Jag skulle säga att hållbar påverkan är en överlevnadsfråga för influencers. För att vara krass: att kränga skit funkar idag men lär knappast ses med blida ögon i framtiden.

Har du sett en förändring hos dina läsare genom åren?

– Jag upplever att många med mig är trötta på överkonsumtion och rabattkoder. Det finns en lättnad i att skära ner och skala av. Jag upplever också ett pågående skifte, att konsumenten börjar se igenom företagens försök att visa att de är hållbara även om de inte är det på riktigt. Företag kommer inte längre undan med att kalla en klädeskollektion ”hållbar” om den inte är det på riktigt. Både företag och influencer som frontar en sådan fejk-kampanj blir ifrågasatta. Det är toppen! Det är såklart jobbigt att bli ifrågasatt men det driver ju också på utvecklingen.

Vad inom hållbarhet engagerar dina följare mest?

– Jag har märkt att hållbarhetsvalen tar mest skruv när det inte bara handlar om att värna om utsläpp och miljö utan också om den egen hälsa. Vi väljer inte ekologiska bananer enbart för att de är bättre producerade utan för att de också är bättre för oss. Samma argument borde ju rimligen gälla för sängkläder, handdukar och möbler som kan avge kemikalier i våt inomhusluft. Ett sådant konkret värde gör läsarnas engagemang mestadels positivt och peppande.

The Report

The Report är Svanens årliga hållbarhetsrapport. Den 16 mars släpptes The Report #3 som handlar om hur företag kan arbeta med hållbarhetskommunikation på ett trovärdigt sätt.

Läs The Report - The Communication Issue 
Läs mer om Svanens krav för möbler och inredning