Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Första Svanenmärkta eventet: Nordic Tourism Conference i Stockholm

Första Svanenmärkta eventet: Nordic Tourism Conference i Stockholm

Svanen var på plats i Kulturhuset i Stockholm när det första Svanenmärkta eventet i Norden gick av stapeln.

Sara Bergman, kriteriechef på Miljömärkning Sverige, medverkade på Norden första Svanenmärkta event: Nordic Tourism Conference i Stockholm.
Sara Bergman, kriteriechef på Miljömärkning Sverige, medverkade på Norden första Svanenmärkta event: Nordic Tourism Conference i Stockholm.

Svanens nya krav för event lanserades officiellt den 3 juni och Nordic Tourism Conference, som arrangerades den 4 juni, är ett av pilotprojekten som nu godkänts enligt de nya kriterierna. Värd för Nordic Tourism Conference i Stockholm var Visit Sweden, ett statligt ägt marknadsföringsbolag för Sverige som turistland. Minnesota Communication är Nordens första licensinnehavare.   

 – Stort grattis till Minnesota Communications, som genom Nordic Tourism Conference är först ut med att klara Svanens krav för event! Och grattis till Visit Sweden som är första arrangör. Vi hoppas att många arrangörer kommer att följa efter er, och att Norden kommer att få uppleva massor av Svanenmärkta event framöver. Inte minst tack till Nordiska ministerrådet för ert stöd till vårt nordiska arbete med att utveckla kriterierna, säger Sara Bergman, kriteriechef på Miljömärkning Sverige, som var med på plats och delade ut licensbeviset till Minnesota Communication.

Svanen är Nordens officiella miljömärkning och ett trovärdigt sätt att kommunicera utmärkt miljöprestanda.

– Vi är otroligt stolta över att få vara först ut. Att genomföra ett event med så högt ställda miljökrav kräver mod, tydlig styrning och ett starkt samarbete – och det är precis vad vi har haft tillsammans med Visit Sweden och i dialog med Svanen, säger Helena Österberg, Account Director på Minnesota Communication.

– Hållbarhet är en självklar och integrerad del av vårt uppdrag och vårt arbete att marknadsföra Sverige, därför är vi extra glada att just detta evenemang blir det första som helt tillmötesgår Svanens kriterier, säger Susanne Andersson, vd för Visit Sweden.

Svanens nya kriterier för event innebär en ny riktning för utvecklingen av miljöansvar, något som branschen efterfrågat.

–  Arrangörer vill agera men behöver stöd i den praktiska implementeringen. De är osäkra på vilka åtgärder som har störst effekt, hur de ska prioritera hållbarhetsarbetet eller vad som bör krävas av leverantörer. Svanens kriterier ger svar på dessa frågor, säger Kristoffer Lawner, produktrådgivare för event, på Miljömärkning Sverige.

Resurseffektiva och cirkulära krav

De nya kriterierna ställer höga krav, särskilt inom områden där det finns stor potential att minska eventets totala miljö- och klimatpåverkan med fokus på resurseffektivitet, minskat avfall och biologisk mångfald.

Svanen krav ska främja en cirkulär ekonomi. Dekorationer måste kunna återanvändas eller återvinnas, och det finns strikta krav på take away-förpackningar samt användning av återanvändbara muggar och andra kärl. Krav på avfallssortering och förebyggande arbete mot nedskräpning.

Från maten till mässmontern 

En annan viktig del är att minska miljöpåverkan från mat och dryck. Ekologiska och vegetariska alternativ måste ingå. Energianvändning, särskilt för belysning och utrustning, är också en avgörande del i klimatarbetet. Användning av fossila bränslen är förbjuden vid utomhusevenemang.

Dessutom måste alla utomhusevenemang dokumentera åtgärder för att skydda biologisk mångfald. Medarbetare och leverantörer måste vara engagerade i miljöarbetet, och gäster samt till exempel mässutställare uppmuntras att bidra genom olika åtgärder.

Om Svanenmärkta event

Svanen har utvecklat kriterier för event under flera år. Arbetet har innefattat forskning och dialog med intressenter i Norden och övriga Europa.

Det är det enskilda eventet som kan miljömärkas med Svanen.

Kriterierna är utvecklade med stöd av Nordiska ministerrådet.

Läs mer Event 117

För ytterligare information, kontakta gärna:

Kristoffer Lawner, rådgivare, event, +46 72 250 17 55,

 kristoffer.lawner@svanen.se
Helena Österberg, Account Director Minnesota

helena.osterberg@minnesota.se  +46 708 52 15 52

 Jim Hofverberg, Corporate Communication Officer Visit Sweden

Jim.hovferberg@visitsweden.com + 46 70 644 64 12

 

 

 

Grattis till Minnesota Communication, först i världen med ett Svanenmärkt event. Från vänster: Sofie Lagergren, Minnesota Communication, Helena Österberg, Minnesota Communication, Sara Bergman Miljömärkning Sverige.

Grattis till Minnesota Communication, först i Norden med ett Svanenmärkt event! Från vänster: Sofie Lagergren, Minnesota Communication, Helena Österberg, Minnesota Communication, Sara Bergman, Miljömärkning Sverige. Minnesota Communications Får användas som pressbild.