English
Favoriter
  1. Svaneneffekten - om att förflytta branscher

Svaneneffekten - om att förflytta branscher

År 1989 föddes det nordiska miljömärket Svanen, vilket gör det till ett av världens äldsta miljömärken. Mycket har förändrats vad gäller hållbarhetsfrågor under de 30 år som gått. En med perspektiv på utvecklingen är Sara Bergman, kriterie- och hållbarhetschef på Miljömärkning Sverige.

Vilken roll har Svanen spelat som drivkraft? Och vart är Svanen på väg? Men först - vad har förändrats?

– I början handlade det om att minimera negativ miljöpåverkan. Idag är hållbarhet allt oftare kärnan i affärsmodeller. Jag tror att Svanen har bidragit till denna utveckling genom att stötta organisationer att minska sin negativa påverka, öka den positiva och att lyfta blicken från enskilda miljöfrågor till ett helhetsperspektiv, säger Sara Bergman.

Vad är viktigast för att påverka branscher?

– Att förstå konsumenternas behov, såväl som offentliga upphandlare och privata köpare, är viktigt. Vi arbetar med kommunikation, utbildning och nätverksbyggande. Genom vårt arbete kan vi skapa en dominoeffekt, något som vi ibland internt kallar “Svaneneffekten”. Genom "Svaneneffekten" kan vi arbeta för ett mer hållbart samhälle på flera fronter. Som ett resultat ökar ständigt antalet branscher vi är aktiva inom. Vi växer och rekryterar nya experter som kan bidra med nya kompetens till vår organisation, säger Sara Bergman.

Det tillkommer dagligen nya märkningar på marknaden. Kommer Svanenmärket fortfarande att vara relevant om 30 år?

– Vi har inget egenintresse av att existera. Om vi har ett hållbart samhälle om trettio år behövs ingen miljömärkning. Jag anser dock att Svanenmärket är viktigare idag än någonsin tidigare. När allt fler märkningar dyker upp på marknaden och konsumenterna blir allt mer förvirrade, ger vi vägledning och inger förtroende, säger Sara Bergman.

Det här är en förkortad version av intervjun. Läs hela (sida 16-20)