English
Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Nordic Sustainability Expo

Missade du Nordic Sustainability Expo?

Här kan du se Svanens program på Svanenscenen.

Under två dagar fick besökare lyssna på föreläsningar på Svanen-scenen, vandra mellan utställare och mingla med andra beslutsfattare, policymakers och företag som också vill anta hållbarhetsutmaningarna. Nordic Sustainability Expo genomfördes 17-18 maj 2022 på Stockholmsmässan.

Moderator: Anna Norberg pressansvarig Miljömärkning Sverige

Tisdag 17 maj

  • Politikerna: Hur kan staten ta mer ansvar för sin hållbara konsumtion?

    Offentlig upphandling omsätter årligen mer än 800 miljarder SEK. Det är medel som kan användas för att nå miljö- och klimatmål. För ännu är inte den offentliga konsumtionen hållbar. Hur kan statens egna verksamheter vara ett föredöme? Medverkande: Ida Karkiainen Civilminister (S) och Larry Söder (KD).

  • Ny partienkät: Hur kan staten ta mer ansvar för sin hållbara konsumtion?

    En ny enkät från ModUpp2030, nätverk för hållbar upphandling, har tagit tempen på upphandlingspolitiken inför valet. Bakom enkäten står ModUpp2030: Bra Miljöval, EU Ecolabel, Fairtrade, KRAV, MSC, Naturskyddsföreningen, Svanen, TCO Certified. Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige presenterar.

  • Upphandlare: Hur kan staten ta mer ansvar för sin hållbara konsumtion?

    Hur kan företag som satsar på hållbarhet premieras? Hur kan märkning underlätta för upphandlare? Det finns många företag idag som producerar varor och tjänster som lever upp till höga miljökrav, men som kanske ändå inte vinner affären. Gabriella Sydorw, Kammarkollegiet/Statens inköpscentra och Annie Ståhlberg, Upphandlingsmyndigheten.

  • Företagens roll och sammanfattning: Hur kan staten ta mer ansvar för sin hållbara konsumtion?

    Hur kan företag medverka till att det blir enklare för beställare att välja rätt? En ny upphandlingsguide från branschföreningen Svenska Möten presenteras. Medverkande: Gunilla Pettersson Strömberg, hållbarhetschef Skepparholmen och Simon Strandvik, hållbarhetsexpert m fl.

  • Agenda 2030 och hållbar upphandling

    Sverige kan bidra till att nå målen i Agenda 2030 genom att upphandla mer hållbart. Om att svenska väljare vill att kommunen de bor i ska ta hänsyn till Agenda 2030 vid inköp, även om det skulle kosta mer, visar ny mätning. Om hur företag och leverantörer kan vara med och påverka. Annie Ståhlberg, chef för hållbarhetsenheten på Upphandlingsmyndigheten berättar.

  • Ny rapport: Hållbarhet ger konkurrensfördelar i offentliga affärer

    Hållbarhet blir en allt viktigare konkurrensfråga – vilka nya regelverk är på gång och hur kan företag anta dessa utmaningar? Hur ser konsumenter på företags ansvar för hållbarhet? Hur kan företag använda sig av oberoende tredjepartscertifieringar för att ligga i framkant i hållbarhetsarbetet? Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

  • Välkommen till Svanen-familjen!

    Anna Linusson, ny VD på Miljömärkning Sverige delar ut nya licenser till företag vars produkter klarat Svanens krav.

  • Kommunikation för en hållbar konsumtion

    Företag måste kommunicera på rätt sätt för att vinna nya kunder. Konsumenter är engagerade i miljö- och klimatfrågan och vill stötta företag som tar ansvar för klimatet och miljön. Men det finns ett så kallat ”grönt gap” mellan vilja och handling. Lyssna på ledande klimatpsykologen Per Espen Stoknes om hur vi bättre kan kommunicera om klimatkrisen. Övriga medverkande: Cecilia Solér en av Sveriges ledande forskare i reklam, konsumenters beteenden, Uta Hönemann Projektledare Miljömärkning Sverige och Amanda Jackson, Hållbarhetschef Nobia kök.


Onsdag 18 maj

  • Agenda 2030: Minska tunnelseendet, ta ett helhetsgrepp!

    I samband med FN-konferensen Stockholm +50 riktas världens ögon mot Norden. De nordiska länderna har utmärkta förutsättningar för att vara föregångare för en mer hållbar livsstil och bidra till att nå miljö- och klimatmål. Men för att vi snabbare ska ställa om från klimatkris till en hållbar framtid så krävs en modig miljö- och konsumentpolitik. Medverkande: Finansmarknadsminister Max Elger och reklamforskare Cecilia Solér.

  • Agenda 2030: Hur trovärdig miljömärkning tar ett helhetsgrepp

    Om hur miljömärkning kan bidra till att nå hållbarhetsmål och därmed undvika tunnelseende och “burden shift”. Karen Dahl Jensen produktutvecklingschef Nordisk Miljömärkning.

  • Agenda 2030: Ny teknik bidrar till cirkulär ekonomi - företagsexempel

    Två världsnyheter från Unilin och Tikkurila: spännande ny teknik som ger lång hållbarhet och bidrar till en mer cirkulär ekonomi för Svanenmärkt färg respektive golv. Medverkande: Martina Axéll, VD Unilin Nordic och Kristina Daalsgard, försäljningschef Tikkurila. Karen Dahl Jensen, Nordisk Miljömärkning och reklamforskare Cecilia Solér

  • Houdini – en höjdare på hållbar produktutveckling

    Med Eva Karlsson, vd, Houdini Sportswear. Inspireras av Houdini, företaget som går sin egen väg och ligger steget före många i branschen med ett enastående CSR-arbete.

  • Gränslösa samarbeten ger hållbar produktutveckling

    Idag läggs mycket av ansvaret för en hållbar konsumtion på konsumenterna. Hur kan företagen erbjuda mer hållbara produkter så det blir enklare att välja grönt som default? Hur kan politiken underlätta för hållbar produktutveckling? Och inte minst, hur kan vi öka samarbetet över bransch- och partigränser för att nå våra gemensamma hållbarhetsmål? Medverkande: Emma Viotti Handelsbanken, Marie Passburg Skanska, Sara Bergman Miljömärkning Sverige och Katarina Luhrs Miljöborgarråd Stockholm Stad.

  • Varför ska du ringa en biolog när du utvecklar nya produkter?

    Om hur arkitekter, designers och stadsplanerare inspireras av naturen för att skapa mer hållbara material, byggnader och städer. Fredrik Moberg, biolog och författare, Albaeco/Stockholm Resilience Center delar med sig av sin forskning.

Nordic Sustainability Expo arrangeras av Stockholmsmässan på uppdrag av Stockholm stad i samarbete med Nordisk Miljömärkning (Svanen och EU-Blomman), Cradlenet, CSR Sweden och A Sustainable Tomorrow.  

Programmet på Svanen-scenen är en del av Nordiska ministerrådets initiativ "Sustainable living".

För frågor och funderingar kontakta