Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English

Scandic vill bli utmanade

Scandic Hotels har varit licensinnehavare hos Svanen sedan den första generationen krav för hotell togs fram. Nu förnyar de sina licenser för fjärde gången och ser fram emot att fortsätta bli utmanade i sitt miljöarbete av Svanen. Ambitionen har hela tiden varit att konkurrenterna ska följa samma exempel för att hotellbranschen som helhet ska bli ledande inom området miljö och hållbarhet.

Man som öppnar dörr åt en kvinna
Scandic förnyar sin licens för fjärde gången då Svanen är den tuffaste miljömärkningen och har ett helhetsgrepp om hållbarhetsarbetet.

Scandic har gått i bräschen för hotellbranschen med miljötänk i fokus. De har också påverkat sina leverantörer genom ett aktivt inköpsarbete. Det omfattande miljöarbetet, att effektivisera resursanvändningen och utbilda medarbetare för att få organisationen att röra sig mot en hållbar framtid, har länge legat i fokus. Vi har pratat med Magnus Ljungberg, Sustainability Director och Sunita KC, Sustainability Analyst på Scandic Hotels. 

– Hållbarhet är viktigt för oss, och har varit det sedan länge. Eftersom Svanenmärkningen tar ett helhetsgrepp på hållbarhetsarbetet tyckte vi redan från början att det var ett naturligt steg att ansöka om Svanenlicens när den första generationens krav kom. Nu ansöker vi om förnyade licenser för fjärde gången! Vi gillar att ha långa relationer med våra samarbetspartners då det möjliggör starka partnerskap som ger effekt. Svanen är inget undantag, säger Magnus.

Scandic ser möjligheter istället för problem

Scandic gillar utmaningen i att Svanenmärka sina hotell och ser styrkor med Svanen. Till exempel att Svanen ställer krav ur ett livscykelperspektiv, från råvara till avfall, och tar ett helhetsgrepp om miljön.

– Vi uppskattar också den höga kännedom som Svanen har på marknaden vilket gör att det verkligen lönar sig att ha märkningen, trots arbetet med att klara alla tuffa krav. Kombinationen av tuffa krav, hög kännedom och ett helhetsgrepp är unikt och något som andra märkningar inte har, säger Sunita. 

– Ni måste hela tiden vara den tuffaste märkningen på marknaden, det är därför vi väljer er. När kraven blir tuffare med tiden så innebär det förstås även ökade krav på oss. Det är precis så vi vill ha det för att vi ska kunna ligga i framkant på marknaden, fortsätter Magnus.

Närbild på säng med lampa och nattduksbord
Att köpa in Svanenmärkta kuddar, täcken och andra produkter påverkar branscher relevanta till hotell och bidrar till Svaneneffekten.

Vilken effekt har Svanenmärkningen gett?

Förbrukningen av vatten och energi har minskat drastiskt mellan 1996 och 2019. Desamma gäller för CO2e-utsläppen. Vattenförbrukningen har minskat med 27 %, energiförbrukningen med 34 % och CO2e-utsläpp med hela 56 %, säger Sunita. *

Scandic har även påverkat andra branscher, som är relevanta för hotellnäringen, genom sina inköp. Detta kallar vi för ”Svaneneffekten”. Med det menas att Scandic ställer tuffa krav på sina leverantörer som i sin tur behöver förhålla sig till Svanens krav ifall de vill fortsätta leverera till Scandic. Exempel på områden där Scandic ställer krav är på inköp av kuddar, täcken, sängar, TV-apparater och kemikalier. Dessutom tvättas textilierna på Svanenmärkta tvätterier.

Scandic har jobbat mycket den senaste tiden med att klara Svanens skärpta krav för hotell, generation 5. Vissa områden har varit svårare än andra att klara.

Vattenkraven och kraven på osorterat avfall är utmanande för en del av våra hotell, speciellt de som ligger på lite mer avlägsna platser. Men som sagt, vi vill bli utmanade av er, att ni är tuffa mot oss ger oss mycket värde, säger Magnus.

Både stora och små förändringar gör skillnad

På Scandic är alla medarbetare viktiga kuggar och delaktiga i miljöarbetet. De utbildas för att få de bästa förutsättningarna att utföra sina uppgifter med minsta möjliga miljöpåverkan. Ett exempel är att rummen inte städas när gästen stannar flera dygn om inte gästen själv ber om det.

Scandic lägger stor omsorg på maten som serveras. De använder en stor andel ekologiska råvaror. Te och kaffe är noga utvalda för att hålla hög kvalitet och för att uppfylla Svanens krav gällande odlingsförhållanden, miljö och rättvisemärkning.

En annan viktig del är att minska matsvinnet. Ett sätt kan vara en så enkel sak som att till exempel servera maten på mindre tallrikar. Dessa små ändringar gör skillnad, det vet Scandic som också uppmuntrar sina gäster att till exempel släcka lampan när de lämnar hotellrummet, att sortera sina sopor och att använda handduken flera gånger. Bläckpennor, block, Whiteboard-pennor och blädderblock som hotellen tillhandahåller är också miljömärkta.

Scandic tar med Svanen söderut

Scandic har inte bara hotell i Norden utan även i Polen och Tyskland. Där har de hittills bara använt sig av Green Globe och EU-Blomman men nu kommer de att ta med Svanen söderut.

– Vi har beslutat att våra hotell även utanför Norden ska använda sig av Svanen som miljömärkning. Norden som region anses som hållbarhetsledande i världen. Det kommer därför att ge trovärdighet även utanför Norden då det är tydligt att Svanen är Nordens officiella miljömärkning, säger Magnus.

Fakta:

  • År 1999 Svanenmärkte de sitt första hotell.
  • 2004 blev Scandic Sverige den första hotellkedjan i världen med att Svanenmärka samtliga sina hotell.
  • Idag är Scandic Hotels Nordens största hotellkedja med ca 270 hotell i sex länder.
  • Mellan 1996 till 2019 minskade vattenförbrukningen med 27 %, energiförbrukningen med 34 % och CO2e-utsläpp med hela 56 %. *

* gäller per gästnatt.

Detta projekt är en del av Sustainable Living – ett initiativ finansierat av Nordiska ministerrådet.