Vad är ett digitalt produktpass?
Ekodesignförordningen innebär att alla produkter som täcks av förordningen ska ha ett digitalt produktpass (DPP). Det betyder att varje produkt har en egen digital identitet som beskriver dess miljöprestanda i alla delar av produktens livscykel – tillverkning, möjligheter till reparation och slutligen återvinning. De digitala produktpassen blir därmed ett viktigt verktyg för ett mer cirkulärt samhälle.
Vilken information innehåller ett digitalt produktpass?
Informationen kan handla om:
- Hållbarhetsprestanda
- Kemikalieinnehåll
- Var produkten har tillverkats
- Garanti
- Återvinning
- Montering
- Hur man reparerar produkten
Syftet med ett digitalt produktpass är att göra det lättare att kontrollera att produkten följer Ekodesignförordningen, men också att underlätta reparation och återvinning av produkter. Dessutom blir det enklare att spåra eventuella skadliga ämnen och kemikalier, oavsett var i tillverkningskedjan de har använts.

Svanen – ett verktyg för mer miljövänliga produkter
Svanen granskar alla relevanta miljöaspekter och hela livscykeln för att kunna ställa krav som säkerställer största möjliga miljö- och klimateffekt. Våra krav är absoluta och specifika för olika produktgrupper. Det betyder att alla
Svanenmärkta tvålar har uppfyllt precis samma krav. Svanen är på så vis ett effektivt verktyg för att utveckla produkter som är bland de miljömässigt bästa inom sin kategori. Det innebär också att företag kan använda Svanen för att ligga i framkant när det gäller de krav som följer med införandet av Ekodesignförordningen.
Textilier är ett av de områden där Svanen finns som kommer vara först ut med produktpass.
Svanen bevakar och följer arbetet med digitala produktpass. Vi har tidigare deltagit i ett pilotprojekt, ProPare, vars syfte var att arbeta fram en global lösning för digitala produktpass.
De första utkasten till standarder för digitala produktpass ska vara klara under 2025.