Ansökan steg för steg
Det här är första steget för att påbörja märkningen av din vara eller tjänst med miljömärket som känns igen av nästan alla i hela Sverige.
Börja med att hitta rätt kriteriedokument och annan viktig information.
Ungefär vart fjärde år skärper vi kraven för att få använda Svanenmärket. Det gör vi för att era kunder ska känna sig säkra på att bara de allra bästa varorna och tjänsterna är Svanenmärkta.
För vissa produkter kommer du behöva be dina leverantörer att deklarera ingående komponenter, till exempel kemikalier, laminat, glas och tyger, som du använder i produkten du ansöker om. Du kommer att informeras om detta i Nordic Ecolabelling Portal. Dina leverantörer hänvisar du till fliken "För leverantörer" på kriteriesidan.
Logga in på Nordic Ecolabelling Portal
Det här är vad du måste göra för att få ett användarnamn och lösenord för Nordic Ecolabelling Portal och hur du loggar in för första gången.
Användarnamn och lösenord för portalen är personliga och kan inte delas med andra. Klicka på en rubrik nedan som är relevant för dig och följ stegen:
Hur du registrerar försäljning i flera länder
Du måste alltid rapportera vilka länder du marknadsför din produkt och de beräknade årliga intäkterna per land i Norden – samt de totala intäkterna från länder utanför Norden.
Du måste alltid informera oss om ändringar gällande vilka länder din vara eller tjänst marknadsförs i.
När det gäller tjänster kan du ansöka om registrering av försäljning till andra länder genom att göra en ansökan om ”Change”. Det gör du genom att logga in i portalen och skapa ett nytt ärende. Välj ”Change”, välj din licens, välj ”Add product” och bocka sedan i de länder du vill lägga till samt hur mycket du förväntar dig att sälja under ett kalenderår.
Har du några frågor?
Ta kontakt med oss för en förutsättningslös diskussion om kraven på din produkt, avgifter eller ansökningsprocess. Det sparar oss alla tid i slutändan. Du hittar kontaktinformationen här.