Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Succé för Fondvalsdagen

Succé för Fondvalsdagen

I år instiftades Fondvalsdagen den 21 februari för första gången med syfte att inspirera konsumenter att välja hållbara fonder

För att uppmärksamma Fondvalsdagen har en valstuga på Norrmalmstorg varit öppen för konsumenter under en veckas tid. Förutom rådgivning så har det vid lunchtid bjudits på samtal om hur samhället kan bidra till ett ökat hållbart sparande och vilken roll det spelar för en hållbar tillväxt. På Fondvalsdagen möttes Per Bolund, konsument- finansmarknadsminister(MP), och Martin Ådahl (C), chefsekonom, i en debatt.

Se intervju med Per Bolund om varför det behövs en Fondvalsdag

blobid0.jpg

Som en del av Fondvalskampanjen öppnades en digital valstuga www.fondvalet.se som varit väldigt välbesökt och där besökarna har stannat länge.
- Det är väldigt positivt att våra besökare på sajten ägnar så lång tid åt att läsa om hållbara fonder och att vi haft många med oss på våra kanaler i sociala media. Det visar att det finns ett stort behov av information. Många konsumenter tycker det är krångligt att välja fonder, visar vår undersökning (Kantar/Sifo 2017), säger Niklas Crona, projektledare för Fondvalsveckan på Miljömärkning Sverige.

Övriga talare på lunchsamtalen:
Sofia Fölster (M) riksdagsledamot, Johan Florén, chef kommunikation och ägarstyrning AP7, Andra Farhad, Börshajen, Helena Hagberg, hållbarhetschef Skandia, Miljömärkning Sverige. Liza Jonson, vd Swedbank Robur, Fredrik Nordström, Fondbolagens förening, Sebastian Högnabba, Miljömärkning Sverige. Gabriel Lundström, Hållbarhetsansvarig Företag & Privatkunder, Anna Svahn, Feminvest.

https://mb.cision.com/Public/1564/2457293/b7352b1d10aa2d5e_800x800ar.jpg