Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Ansökan steg för steg

Ansök steg för steg

Det här är första steget för att påbörja märkningen av din vara eller tjänst med miljömärket som känns igen av nästan alla i hela Sverige.

Börja med att hitta rätt kriteriedokument och annan viktig information.

Ungefär vart fjärde år skärper vi kraven för att få använda Svanenmärket. Det gör vi för att era kunder ska känna sig säkra på att bara de allra bästa varorna och tjänsterna är Svanenmärkta.

För vissa produkter kommer du behöva be dina leverantörer att deklarera ingående komponenter, till exempel kemikalier, laminat, glas och tyger, som du använder i produkten du ansöker om. Du kommer att informeras om detta i Nordic Ecolabelling Portal. Dina leverantörer hänvisar du till fliken "För leverantörer" på kriteriesidan.

Kriterier & avgifter

Hitta din produktgrupp och de krav som gäller för den.

Sök här

Logga in på Nordic Ecolabelling Portal

Det här är vad du måste göra för att få ett användarnamn och lösenord för Nordic Ecolabelling Portal och hur du loggar in för första gången.

Användarnamn och lösenord för portalen är personliga och kan inte delas med andra. Klicka på en rubrik nedan som är relevant för dig och följ stegen:

Svanens avgifter

Miljömärkning Sverige är ett statligt företag som drivs utan vinstsyfte. Men det krävs resurser för att kunna granska ansökningar, utveckla nya tuffa miljökrav och fortsätta bidra till att allt fler konsumenter och inköpare väljer produkter med Svanenmärket. Därför debiterar vi en ansökningsavgift när vi fått in en ansökan och senare en licensavgift för rätten att använda Svanenmärket.

Läs mer

Hur du registrerar försäljning i flera länder

Du måste alltid rapportera vilka länder du marknadsför din produkt och de beräknade årliga intäkterna per land i Norden – samt de totala intäkterna från länder utanför Norden.

Du måste alltid informera oss om ändringar gällande vilka länder din vara eller tjänst marknadsförs i.

När det gäller tjänster kan du ansöka om registrering av försäljning till andra länder genom att göra en ansökan om ”Change”. Det gör du genom att logga in i portalen och skapa ett nytt ärende. Välj ”Change”, välj din licens, välj ”Add product” och bocka sedan i de länder du vill lägga till samt hur mycket du förväntar dig att sälja under ett kalenderår.

Har du några frågor?

Ta kontakt med oss för en förutsättningslös diskussion om kraven på din produkt, avgifter eller ansökningsprocess. Det sparar oss alla tid i slutändan. Du hittar kontaktinformationen här.