Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Svanen förenklar för hemmafixaren

Svanen förenklar för hemmafixaren

Två av tre nordiska hemmafixare anser att Svanen, Nordens officiella miljömärkning, gör det enklare för dem att välja byggprodukter. Det visar Svanens nya undersökning av de konsumenter som har köpt eller ska köpa byggprodukter. Men EU-kommissionens förslag till ny byggvaruförordning vill förbjuda miljömärkning på förpackningen.

Man står utomhus och sågar virke med fogsvans
Två av tre hemmafixare behöver Svanen men EU vill stoppa miljömärkning

Enbart EU:s eget CE-märke ska få finnas på byggproduktens förpackning, föreslår EU-kommissionen, i syfte att underlätta för EU:s inre marknad. Svanens krav utgår från ett livscykelperspektiv och vägleder konsumenter till de byggprodukter som är ”bäst i klassen” med tanke på miljö, klimat och biologisk mångfald. Det finns ingen konflikt mellan CE-märket, som sätter en gemensam lägstanivå och Svanen, som bidrar till att höja ribban genom hårda miljökrav, krav som ständigt skärps. De kan samexistera på förpackningen, menar Svanens nordiska organisation Nordisk Miljömärkning.

Byggbranschen står för nästan 40 % av världens utsläpp av koldioxid. Marknaden för konsument jämfört med professionella köpare utgör ungefär en tredjedel av den totala byggvaruhandeln (Årsstatistik för Byggvaruhandeln 2022, Virke, Norge).

– Miljön och klimatet kan inte vänta, det är viktigt att vi ställer om vår produktion och konsumtion. Vår nya undersökning visar att två av tre nordiska hemmafixare, 66 %, anser att Svanen hjälper dem att göra bättre val för miljön. Därför hoppas vi att såväl politiker i EU, som i riksdagen vill kämpa för att Nordens konsumenter ska få fortsatt vägledning av Svanen när de ska välja golv, fönster och spackel och andra byggprodukter, säger Anna Linusson, vd för Miljömärkning Sverige.

95 % av alla nordiska konsumenter känner till Svanen, som har funnits i mer än 30 år. Svanen är en Typ 1 miljömärkning, vilket innebär att den drivs oberoende av vinstsyfte och branschintresse och att kraven fastställs av en oberoende tredje part och skärps kontinuerligt.

Viktigt bygga giftfritt för den nordiska hemmafixaren

Konsumenterna fick ta ställning till olika påståenden och där framkom att pris och kvalitet är de två mest viktiga parametrarna för hemmafixare när de ska välja byggprodukter. Det anser 93 % av de konsumenter som har köpt byggprodukter de senaste två åren eller som planerar att göra det i år. Att produkterna är utan hälso- och miljöfarliga ämnen anser 86 % är viktigt, liksom det faktum att byggprodukterna är bra val för miljön, menar 74 %. Men det är svårt att välja rätt för miljön, anser 76 %, det kräver en extra insats tycker 71%.

Miljömärkning gör det enklare

67 % av dem som köpt eller planerar att köpa byggprodukter anser att det är viktigt med ett märke som de har tillit till. 66 % menar att Svanen gör det enklare att göra bättre val för miljön.


Läs mer om Svanenmärkta och EU Ecolabel (EU-Blomman) märkta byggprodukter.

Miljösmarta hemmafixare

Källor:

Undersökningen genomfördes av YouGov Norge, för Nordisk Miljömärkning, Svanens nordiska organisation, i mars 2023. Totalt deltog 4 048 personer från Norge, Sverige, Danmark och Finland i undersökningen.

Byggbranschens miljöpåverkan

Byggevareanalysen 2022 

Läs mer om Svanens syn på Byggvaruförordningen i debattartikel från Alltinget.se. EU -parlamentet ska rösta om förslaget till den byggvaruförordningen i slutet av juli. Sedan följer förhandlingar med ministerrådet och EU-Kommissionen.

Construction Products Regulation (CPR) (europa.eu)