Influencers har ansvar att driva förändring
Allt fler företag samarbetar med den nya maktfaktorn influencers för att få ut sitt budskap. Men vilket ansvar har influencers för en hållbar konsumtion? Annika Sundin, influencer bakom Instagram-kontot ”Medveten i stan” svarar på våra frågor.

Annika Sundin var en av talarna på Greenolution Friday, Miljömärkning Sveriges seminarium på Black Friday. Temat för dagen var ”Minska grönmattningen, öka de hållbara valen” och tog bland annat upp hur licensinnehavare med Svanen och EU-Blomman kan kommunicera hållbarhet med hjälp av influencers. Annika Sundin beskriver sig själv som en ”perfectly imperfect influencer” och har en trogen följarskara, som får ta del av hennes uppmaningar till hållbara handlingar i vardagen.

Har influencers har ansvar för en hållbar konsumtion?
- Ja, ett jättestort ansvar, eftersom det är väldigt många som följer influencers i sitt dagliga liv. Vi blir väldigt påverkade av alla budskap som vi får, framför allt av influencers eftersom vi har någon typ av relation med dem. Därför är det extra viktigt att influencers ser till att driva förändring mot en mer hållbar konsumtion.
På vilket sätt kan influencers driva förändring?
-Att välja samarbeten med företag, som faktiskt vill förändra världen. Antingen de som vill styra om sin verksamhet, eller de som redan är mer hållbara än andra företag. Som influencer är det även viktigt att dela med sig av egna goda vanor, från sin vardag och visa hur man själv kan agera.
Hör fler röster om influencers ansvar och vilka regler som gäller i The Report #3, Ta mig till din ledare, se sidan 33.