Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Delsbo Candle går ljus framtid till mötes

Det är frestande att beskriva Delsbo Candle som ett företag som brinner.


Fördubblas igen! VD Torbjörn Jonsson leder ett företag i stark tillväxt. Att växa vidare, med Svanen, ut i Europa och världen är målet.
Hos ljustillverkaren i Hälsingland är engagemanget lika påtagligt som stearindoften under fabrikens takåsar. Företaget har en lång tradition som samhällsaktör och föregångare. Jämställdhet, medbestämmande och miljö är frågor som konstant är högt på agendan.

– Här finns till exempel inga arbetstider. Som anställd väljer du själv när du vill jobba. Det fungerar utmärkt och är inte alls komplicerat. Det handlar bara om att våga låta det ske, hävdar VD Torbjörn Jonsson

Mod är engagemangets tvilling. Att våga anta utmaningar, att försöka göra det omöjliga är något av ett credo på Delsbo Candle.

På 1980-talet när alla andra satsade på paraffin så valde man i Delsbo att satsa på stearin. Dåvarande platschefen Olle Skog trotsade trender och skyhöga priser.

– Det var oerhört framsynt av Olle. Han insåg att även om paraffin är lättare och billigare att tillverka så kommer konsumenterna i längden att vilja ha stearin som har högre kvalitet och skonar miljön, berättar marknadschefen Kenneth Dådring.

2008 blev Delsbo Candle första ljusproducent med Svanen-märkning. Idag är man ensam om att ha 100 procent Svanen-märkta produkter.


Möjligheter. Marknadschefen Kenneth Dådring ser bara möjligheter. ”Vi har åstadkommit massor, ändå befinner vi oss bara i början”.
– Vår bransch är oerhört konservativ. Ingen annan ville vara med från början så vi tog fram kriterierna tillsammans med Svanen, det var en oerhört spännande, rolig och jobbig resa, bedyrar Torbjörn Jonsson.

Till en början kom förhoppningarna på skam. Svanen-märkta ljus tycktes inte sälja bättre än andra.

– Det dröjde två–tre år innan inköparna insåg kraften i erbjudandet. Nu har det smällt till rejält. Under 2011 kommer vi att fördubbla omsättningen och en stor del i den framgången beror definitivt på Svanen-märkningen, säger Kenneth Dådring.

Ett utvecklat miljötänkande har lett till en lång rad förändringar och innovationer. Till exempel transporteras råvaran numera i uppvärmd flytande form så att det inte ska behöva värmas upp igen.

– Vi har också lyckats hitta en brännare som gör att vi kan elda med trasiga ljus och andra restprodukter. På så sätt sparar vi in 50 ton eldningsolja om året, framhåller Torbjörn Jonsson.

Med en produktion på 5000 ton och ett 30-tal anställda är Delsbo Candle en relativt liten spelare på den globala marknaden. Men det är en spelare som ligger i absoluta framkanten och som avser att fortsätta röra om i både branschen och bygden. Under 2010-2011 görs stora investeringar med sikte på den internationella marknaden.

– Vägen känns utstakad, säger Kenneth Dådring. Vi går framåt – tillsammans med Svanen!

Läs mer på Delsbo Candles egna hemsida