Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. GöteborgsOperans restaurang Svanenmärkt

Tre-rätters middag före Puccinis Tosca? Ett glas rött i pausen eller kanske en lunch precis vid kajkanten? Nu har GöteborgsOperans restaurang klarat Svanens högt uppsatta krav. Därmed har kulturintresserade göteborgares möjligheter att besöka en restaurang som tar ett helhetsgrepp på miljöarbetet ökat betydligt.

GöteborgsOperans restaurang, kaféer och barer klarar nu Svanens krav
Foto: Ingmar Jernberg.
Arior och ouvertyrer är vardagsmat för gästerna på den senaste i raden av restauranger som kontrollerats av Svanen. GöteborgsOperans restaurang är numera Svanenmärkt vilket innebär att den klarat högt uppsatta krav på bland annat råvaror, avfallssortering, energianvändning och användning av miljömärkta kemikalier vid exempelvis disk och städning.

Att det är just GöteborgsOperan som tar steget och Svanenmärker sin restaurang är ingen tillfällighet. Västra Götalandsregionen ställer sedan länge miljökrav på operan och för restaurangens del innebär det främst ett stort fokus på ekologisk mat och på avfallshanteringen.

– När vi även ville kunna kommunicera vårt miljöarbete utåt så föll valet på Svanen eftersom det är en märkning som tar ett helhetsgrepp på miljöarbetet precis som vi alltid gjort, säger Linda Rullander, assisterande restaurangchef på GöteborgsOperan.

Men trots att såväl restaurangen som andra delar av operahuset under många år har arbetat med att sänka sin miljöpåverkan gick arbetet med att Svanenmärka restaurangen inte av sig självt.

– Det har varit ett väldigt roligt, men också ett intensivt och krävande arbete som har gett oss både aha-upplevelser men framför allt en väldigt bra koll på verksamheten, berättar Linda Rullander och fortsätter:

– Det som har varit extra roligt har varit att arbetet med Svanen har mottagits så väl av personalen som kommit med mycket positiv feedback.

Svanenmärkningen, som även omfattar GöteborgsOperans tre kaféer, barer, personalmatsal och även garderober där kafésortimentet säljs under pauser, är inte permanent utan kraven för att få använda märkningen höjs kontinuerligt.

– Det har varit roligt att arbeta med en restaurang som hade en klar vision och ett långtgående miljöarbete redan innan arbetet med Svanenmärkningen påbörjades, säger Johan Husberg, miljöhandläggare på Svanen.

För mer information, kontakta:

Linda Rullander, assisterande restaurangchef på GöteborgsOperan:
Tel: 031 – 10 82 12

Johan Husberg, miljöhandläggare av restauranger på Svanen:
Tel: 08 – 55 55 24 34

Anna Norberg, presskontakt på Svanen:
Tel: 08 – 55 55 24 13