Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Svanen landar i EU-parlamentet

Svanen landar i EU-parlamentet

Svanen bjöd in till seminarium i EU-parlamentet för att lyfta vikten av att lagstiftning och miljömärkning samverkar för att driva på den gröna omställningen. Värdar var EU-parlamentarikerna Pär Holmgren och Pernille Weiss.

EU-parlamentarierna Pernille Weiss och Pär Holmgren om miljömärkningens betydelse för konsumenter, företag och grön innovation.
Pernille Weiss och Pär Holmgren om miljömärkningens betydelse för konsumenter, företag och grön innovation.

I publiken fanns representanter för miljö- och konsumentorganisationen, industri, handel och politiken.

– Miljömärkning är ett bra sätt att både ge konsumenterna goda valmöjligheter, och att ge företag goda affärsmöjligheter, säger Pär Holmgren (MP/Gröna gruppen). Pär har egen erfarenhet av miljömärkning då han tidigare har drivit ett bokförlag vars böcker trycktes på ett Svanenmärkt tryckeri.

– Det är viktigt att sprida våra nordiska innovationer och vårt sätt att göra saker, till resten av EU, säger Pernille Weiss (Det Konservative Folkeparti/EEP).

Unilin ,som tillverkar Svanenmärkta golv ”Pergo” var på plats:

– Svanens kriterier guidar oss företag så vi kan producera de miljömässigt mest hållbara produkterna och investera i hållbarhet, vilket är en lönande satsning för Unilin, säger Anders Börgdal, vd på Unilin Nordic.

EU-Kommissionen har nyligen lagt fram ett lagförslag för så kallade Green claims, som reglerar marknadsföring med miljöbudskap. I EU:s granskning visade det sig att nästan hälften av de 344 granskade påståendena var överdrivna, vilseledande eller vaga:

–Syftet med Green claims är att se till att konsumenter får trovärdig information. Därför måste miljömärkningarna uppfylla vissa kriterier. Dessutom måste den information som ett företag vill kommunicera till konsument verifieras innan, säger Eva Funcken, policy advisor på DG Environment.

Miljömärkning Sverges vd Anna Linusson pratar om Green claims i EU-parlamentet
Anna Linusson, VD, Miljömärkning Sverige, om hur miljömärkning och lagstiftning kan samspela.

Green claims mot greenwashing

Green claims-förslaget välkomnas av konsumentorganisationen BEUC, som förenar Europas konsumentorganisationer:

– Konsumenter vill vara med på den gröna omställningen, men de behöver vägledning. Därför är det avgörande att vi säkerställer att konsumenterna kan vägledas på ett trovärdigt sätt, något som miljömärkningarna hjälper till med, säger Monique Goyens, generaldirektör för BEUC.

Miljömärkning Sveriges vd Anna Linusson sammanfattade Svanens syn på kommande lagförslag:

– Förslag som Green Claims och Empowering consumers är ytterst viktiga då de syftar till att stoppa greenwashing och främja hållbar konsumtion. Vi är övertygade om att miljömärkning och lagstiftning kan stödja varandra och stärka den gröna omställningen för konsumenter och företag. Men det är viktigt att likställa alla officiella Typ 1-miljömärkningar med EU Ecolabel. Miljömärkning på byggprodukter får inte förbjudas, som i det nuvarande förslaget till byggvaruförordning, det är ett steg i fel riktning, säger Anna Linusson, vd Miljömärkning Sverige.

Källa: Screening of websites (europa.eu) 

För mer information, vänligen kontakta: