English
Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Svanen utvecklar global lösning för digitala produktpass

Svanen utvecklar global lösning för digitala produktpass

EU kommer snart att kräva så kallade produktpass, som ska ge konsumenter och inköpare information om produkters hållbarhetsprestanda. Därför deltar Miljömärkning Sverige i utvecklingsprojektet Re:solve som tar fram en global lösning för digitala produktpass.

EU kommer snart att kräva produktpass, därför är Miljömärkning Sverige med och utvecklar Re:solve som tar fram en global lösning för digitala produktpass.

Lösningen, som baseras på globala standarder, kopplar samman all typ av data för produkter, oavsett bransch, och ska vara tillgänglig för alla. Den exemplifieras med produkter som klarar Svanens tuffa krav i en demo-app som ska presenteras 2023.

— I Re:solve bygger vi en infrastruktur där data hämtas direkt från källan. Fördelen är att konsumenter, inköpare, återförsäljare, leverantörer och myndigheter får samma hållbarhetsdata om produkter i realtid, säger Jonas Oldmark, affärsutvecklingschef på Miljömärkning Sverige.

EU-lagen om produktpass med hållbarhetsdata är en del av ekodesigndirektivet. Den sammanfaller med en annan nydanande miljölagstiftning där Svanens betydelse som en av världens främsta miljömärkningar kommer att öka. EU vill förbjuda hållbarhetsmärkningar som inte bygger på tredjepartscertifiering, eller är framtagna av officiella myndigheter.

— Det är efterlängtat att EU vill förbjuda greenwashing med egna märkesliknande miljösymboler utan substans som vilseleder konsumenter. Digitala produktpass kommer att öka möjligheterna att smidigt nå fram med trovärdig information. För när Svanen, EU Ecolabel och andra seriösa märkningar, kopplas till digitala produktpass får konsumenter och inköpare tredjepartskontrollerad hållbarhetsinformation vid köptillfället, direkt från miljömärkningsorganisationen, säger Jonas Oldmark.

Fakta om Re:solve

  • Med i styrgruppen är: Axfoundation, Svensk Handel, Miljömärkning Sverige och GS1 Sweden, som är en del av den globala standardiseringsorganisationen GS1.
  • Projektet samarbetar med handelsföretag, varumärkesägare, producenter, tredjepartscertifierare och teknikutvecklare.
  • Följande företag, med miljömärkta produkter, deltar i projektet: Mio, Dagab/Axfood och Ahlsell. 
  • Standarden ska vara klar 2023. 
Jonas Oldmark Affärsutvecklings- och digitaliseringschef +46 (0)8-55 55 24 14 jonas.oldmark@svanen.se