English
Favoriter
  1. Det är bara att köra

Det är bara att köra

Svanens inköpsnätverk samlades på Tekniska museet i Stockholm för att höra hur man kan våga jobba enligt mottot ”Det är bara att köra”.

Trossas påminde deltagarna att det är okej att inspireras av andras hållbarhetsarbete.

Hållbarhetskonsultfirman Trossa inledde dagen med att lära oss varför vi ska jobba med hållbarhet men även vad som är bra att tänka på.

De påminde oss om att det är onödigt att återuppfinna hjulet. Istället kan vi ta hjälp av andra:

  • Snegla på branschkollegor.
  • Kolla vad företag och organisationer som granskar er/jobbar med dessa frågor säger.
  • Våga ta hjälp av era kunder, kan ni tillsammans hitta en hållbarare lösning på det de efterfrågar?
  • Våga ta hjälp av era leverantörer, det är ni som ställer krav, be leverantörer om info.

De viktigaste lärdomarna vi tar med oss från föreläsningen är:

  • Det är många som inte vågar prata om sitt hållbarhetsarbete förrän det är klart. Istället för "green washing" förekommer ofta "green hushing". Vänta inte tills allt är färdigt, för det blir det aldrig!
  • Börja med något som är lätt och tydligt för medarbetarna. Kaffet kan till exempel vara en dörröppnare.
  • Lönsamt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar. Det är gynnsamt att komma före sina konkurrenter och viktigt att i alla fall inte hamna på efterkälken.
  • Se till att hållbarhetsarbetet har förankring i styrelsen för att lättare kunna uppnå resultaten ni eftersträvar.
  • Slutligen och viktigast av allt: Vi har inte tid att vänta – det är bara att köra!

Coca-Cola European Partners Sverige delade med sig av exempel från sitt miljöarbete och hur de jobbade med hållbarhet när det kommer till kaffetjänster. De håller just nu på att Svanenmärka sina kaffetjänster som levererar kaffe till mängder av kontor och verksamheter. Här sammanfattar vi några av deras lärdomar:

  • Man kan finna en oupptäckt kommersiell potential.
  • Det är viktigt att lägga tid på att skapa ett engagemang inom organisationen och att använda den stöttning man får från Svanen.
  • Det underlättar att ha starka partners och leverantörer som vill åt samma håll.
  • Under processen fann man långsiktiga möjligheter i både energieffektivitet, kommersiell hållbarhet och utveckling.
  • Slutligen och viktigast av allt: "Det är bara att köra!"

AcadeMedia, Nordens största utbildningsföretag, berättade om hur de under 2015/20016 storsatsade på hållbara inköp genom att ställa krav på att alla deras städtjänster skulle vara Svanenmärkta. Något som resulterade i miljöanpassad städning av alla deras lokaler. Gynnsamt för miljö, medarbetare, lokalvårdare, elever och förskolebarn.