Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. New Wave Group utmanar textilindustrin med Svanenmärkta Cottover-kollektionen

New Wave Group vill vara branschledande inom CSR och lanserar nu Cottover – en kollektion profilkläder i ekologisk- och fair trade-certifierad bomull. Hela kollektionen, med tio modeller, är också både Svanenmärkt och GOTS-certifierad.

För ett företag med ambitioner att inte bara vara branschledande inom CSR (Corporate Social Responsibility) utan även påverka en hel textilbransch i mer hållbar riktning räcker det inte att lansera någon enstaka ekologisk och miljömärkt produkt. Därför lanserar nu New Wave, via dotterbolaget Hefa, hela tio modeller av sin nya Cottover-kollektion. Majoriteten av plaggen finns i både dam-, herr- och barn-storlekar och i upp till 12 färger.

– Vi ville ta fram en bred kollektion som riktar sig till alla som är på jakt efter riktigt bra profilkläder, från små företag till stora kommuner, säger Rebecka Svensson, hållbarhetsansvarig på New Wave Group och fortsätter:

– Vår ambition är att påverka branschen att arbeta mer hållbart och vi vill gå i bräschen för den utvecklingen. För att det ska lyckas och för att satsningen ska vara trovärdig måste kollektionen vara ett attraktivt alternativ för kunden. Det är först när kunden väljer den miljömärkta produkten som vi gör skillnad.

Cottover-kollektionen är tillverkad i ekologisk och fair trade-certifierad bomull och all polyester är tillverkad av återvunnet material. Samtliga plagg; byxorna, t-tröjorna, piké- och luvtröjorna, har också klarat Svanens högt ställda miljö- och kvalitetskrav vilket bland annat innebär:

  • Att många vanliga miljö- och hälsofarliga kemikalier har valts bort vid tillverkningen
  • Att färger och kemikalier som kan ge upphov till allergier inte är tillåtna
  • Att utsläpp av syreförbrukande ämnen från tillverkningen är begränsat

Svanen ställer också krav på att klädernas färg och form ska hålla god kvalitet och att det finns bra rutiner för att kraven upprätthålls med full spårbarhet från fiber till plagg.

– Jag är imponerad av New Wave Groups initiativ och det har varit väldigt givande att följa arbetet med den här kollektionen från nära håll. Utbudet av miljömärkta profilkläder har hittills varit väldigt litet, men nu är det äntligen lätt för företag som vill profilera sitt hållbarhetsarbete att välja rätt, säger Ulf Eriksson, ansvarig för Svanenmärkning av textilier.

Förutom Svanenmärkningen och Fair Trade är Cottover också märkt med GOTS, Global Organic Textile Standard och följer därmed deras krav för miljö och sociala villkor i produktionen.

– Vi ville tänka hållbart i alla led, från råvaran till färdig produkt. Det har varit ett omfattande arbete att ta sig ner genom hela leverantörskedjan men både inspirerande och lärorikt och vi har redan börjat titta på att konvertera andra delar av vårt sortiment så att även dessa lever upp till märkningarnas krav, säger Rebecka Svensson.

Träffa New Wave Group och Svanen i Almedalen

Ragnar Unge, vd för Miljömärkning Sverige och Torsten Jansson, vd för New Wave Group, deltar båda vid samma Almedalsseminarium: Hållbar upphandling – finns politiskt mod att gå från vision till vardag, onsdagen den 1 juli kl. 08:00–09:30 på Länsstyrelsens nedre trädgård.

För mer information, kontakta:

Rebecka Svenson, hållbarhetsansvarig, New Wave Group:
E-post: rebecka.svensson@nwg.se
Tel: 031 – 712 89 05

Ulf Eriksson, ansvarig för Svanenmärkning av textilier, Miljömärkning Sverige:
E-post: ulf.eriksson@svanen.se
Tel: 08 – 55 55 24 44

Martin le Grand, presskontakt, Miljömärkning Sverige:
E-post: martin.legrand@svanen.se
Tel: 08 – 55 55 24 07