Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Svanen i Almedalen: Hållbar upphandling som grönt verktyg

Hur ska vi använda offentlig upphandling som ett effektivt styrmedel när det gäller att nå miljö- och klimatmål? Hur kommer vi bort från den dominerande syn som bara tittar på den rena investeringskostnaden, till en som tittar på hela livscykeln?

– Ni som arbetar med miljömärkning är mina hjältar, ni gör jobbet enklare för oss som vill upphandla hållbart. Jag vill kunna ställa krav på miljömärkt direkt i upphandlingen, sa Lari Pitkä-Kangas, kommunalråd (MP) Malmö, staden som belönats med priser för hållbar upphandling.

Hans tips till andra kommuner är bland annat att investera i kunnig personal på upphandlarsidan., det kan dessutom tjäna in miljontals kronor åt kommunen samtidigt som man når miljö- och klimatmål. En annan viktig mer grundläggande förutsättning är politisk vilja över blockgränserna att nå gemensamma mål för ökad hållbarhet.


Anders Wijkman
Enligt Anders Wijkman, upphandlings-utredningens utredare, så ska Lari kunna ställa krav direkt på miljömärkt och ekologiskt i framtiden om utredningen Goda Affärers förslag går igenom.

Andra förslag är att lägstapris får ge vika för livscykelkostnad. Ett nytt grepp som föreslås, är att upphandlaren efterfrågar den funktion som behövs och sen är det upp till företaget att erbjuda en produkt som uppfyller den funktionen.

Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige, uppmärksammade ett hinder för de företag som producerar miljömärkta varor och tjänster – att upphandlingen överklagas. Utredningens botemedel mot det är bland annat bättre utbildning i förvaltningsdomstolar samt höjd gräns för direktupphandling.

Vilka konsekvenser får beslut om upphandling och klimatmål när vi utgår från konsumtionsbaserade klimatutsläpp som inte visar hela bilden? Katarina Axelsson, projektledare Stockholm Environmental Institute , visade hur våra CO2utsläpp är 90% högre än den officiella statistiken. Den officiella CO2-statistiken räknar inte in konsumtion av varor som producerats utomlands eller resor utanför Sverige gränser.

Övriga medverkande var Zenita Strandänger, tf. kommunikationsdirektör Svenska Spel – medlem i Svanens nätverk för inköp med omtanke. De är ett av de statliga bolag som arbetar för att öka hållbarheten i sina inköp. Moderator var Johan Kuylenstjerna, vd Stockholm Environment Institute.