Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Pressmeddelande Höj blicken över bygghorisonten

En majoritet av de som fattar beslut om att bygga nytt känner att de bara till viss del kan väga miljö- och klimataspekter mot priset. Det visar den enkät som Miljömärkning Sverige skickat ut till 2 500 aktörer inom byggsverige.

–  Det är dags att höja blicken över bygghorisonten och tänka mer långsiktigt, till exempel måste avskrivningstiden för byggen bli längre. Annars blir det svårt att nå målen för begränsad klimatpåverkan och god boendemiljö, säger Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige.

Det finns flera positiva trender i enkäten. Trots att de första Svanenmärkta flerbostadshusen nyligen sett dagens ljus så känner en majoritet till att det finns Svanenmärkta hus. Miljöklassningarna BREEAM, LEED, Miljöbyggnad och GreenBuilding är också välkända.

Idag har kommuner möjligheter att styra mot en minskad miljöbelastning från bostäder. Men hälften av de tillfrågade upplever att miljöaspekten bara är ”ganska viktig” för den kommun där de är verksamma.

– Det är därför viktigt att det finns tydliga riktlinjer för såväl privata som offentliga beställare. Det behövs fler energisnåla hus byggda av de främsta material ur miljö- och hälsosynpunkt. Det räcker inte att enbart räkna sparade kWh, utan även faktorer som är svårare att mäta i pengar, som kemikaliers påverkan på människa och miljö till exempel, måste väga tungt, säger Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige.

Enkäten visar att den största fördelen med Svanenmärkningen är att den är välkänd hos konsumenterna. De svarande anger också att det är viktigt med ett bredare perspektiv: byggprocess, materialval, energianvändning och inomhusmiljö, något som Svanens kriterier omfattar.

Bakgrunden till enkäten är att Miljömärkning Sverige ville undersöka hur känt Svanenmärkta flerbostadshus är samt hur möjligheten att bygga med miljöhänsyn ser ut idag. Databasen Sverige Bygger fick därför i uppdrag att fråga 2 500 aktörer inom byggvärlden som är med och fattar beslut (miljöchefer, tekniska chefer, arkitekter, entreprenörer med flera). 367 har svarat. 25 % arbetar i offentlig sektor, 75 % i privat sektor.

Ladda ner enkäten

För mer information, kontakta:

Anna Norberg, presskontakt Miljömärkning Sverige,
0762-62 54 90, 08- 55 55 24 13, anna.norberg@svanen.se.

Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se