Lägg inte allt miljöansvar på konsumenterna

2011-02-25

Svanen är Sveriges mest igenkända miljömärkning, visar en färsk varumärkesundersökning. Totalt har 4 700 personer tillfrågats i samtliga nordiska länder (Respons december 2010), varav 1 000 i Sverige.

Hela 98 procent känner igen Svanen och förknippar det med ett bra val för miljön, visar undersökningen. 

– Det är oerhört positivt att konsumenterna har förtroende för Svanen och en annan framgångsfaktor är handlare, som efterfrågar miljömärkta varor i butikerna, säger Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige, i en intervju i Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga idag.   

– Men man kan inte lägga allt ansvar på konsumenterna. Företagens inköp är viktiga och de har mycket att vinna på att kommunicera sitt miljöarbete. Det är också angeläget att våra folkvalda ger offentlig sektor möjlighet att kräva miljömärkning i sin upphandling, säger Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige.

Kommun, landsting och stat upphandlar av varor och tjänster för 500 miljarder kronor/år. De privata företagen omsätter 1 500 miljarder kronor/år (Konkurrensverket 2011). 

Fakta om Svanen
Miljömärkningen Svanen täcker idag cirka 6 500 varor och tjänster, allt från smink till städtjänster och antalet växer stadigt. Kraven i Svanen-kriterierna höjs kontinuerligt och kontrollbesök genomförs regelbundet årligen

Kontakt:
Anna Norberg, pressansvarig 0762-62 54 90
Brita Forsström, pressansvarig 0733-908 980