Favoriter
Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
English
  1. Miljömärkning Sverige anordnar seminarium om Sociala medier på Svanenmärkta Operaterrassen

Micco Grönholm är en av talarna när Svanen arrangerar seminariet ”Brand Management – hur passar de sociala medierna in?” på Operaterrassen den 11 november. Micco berättar om fördelarna med att närvara i sociala medier.
– Sociala medier är egentligen marknadsförarnas våta dröm, eftersom de gör det möjligt att ha en direktdialog med varje kund.

Sociala medier handlar mindre om traditionell reklam och marknadsföring och mer om att skapa dialoger. Att tänka på sociala medier som ännu en reklamkanal är att underskatta mediets potential.

Hur funkar sociala medier och B2B?
Sociala medier erbjuder i princip samma möjligheter vare sig samtalet förs med en privatperson eller en företagsrepresentant. Däremot borde sociala medier egentligen kännas som ett mer naturligt verktyg för just B2B-företag. Inom B2B har den nära kontakten med kunden alltid varit en självklarhet, relationsskapandet är inget nytt. Sociala medier tillför en ny dimension och kan, rätt använda, öka både kvaliteten på dialogen och nyttan med den.

– Människor har i allmänhet större pristolerans för de varumärken de pratar om eller med, säger Micco.

Du kan inte längre välja att inte finnas i sociala medier. Det talas om ditt varumärke där, vare sig du vill det eller inte. Men du kan välja om du vill delta i samtalen. Sociala medier passar inte alla företag och organisationer, men för de som verkligen menar allvar med att vara kundfokuserade borde en aktiv närvaro i sociala medier vara en naturlig del av kunddialogen. Till exempel för att hantera missnöje innan de blir klagomål. Det finns rapporter på att missnöjda kunder som tagit kontakt med företaget fått gehör för sina synpunkter många gånger blir nöjdare än de nöjda kunderna.

Ett hinder med sociala medier kan vara att de implicit kräver att organisationsstrukturen förändras. Traditionella ansvarsroller, som ofta baseras på ett silo-tänk, funkar inte lika bra i sociala medier eftersom kunderna betraktar alla anställda som finns i sociala medier som representanter för varumärket. Dessutom förväntas de som finns i sociala medier kunna ge snabba och korrekta svar på frågor, vilket bl.a. antyder att dessa personer bör ha en åhörarplats i alla de interna sammanhang där beslut diskuteras – så att de förstår varför företaget har valt att göra som det gör.

Hur använder du själv sociala medier?
- För tre år sedan började jag blogga. Strax därefter registrerade jag ett twitter-konto också, men bloggandet låg närmast till hands. Det började som ett sätt att strukturera mina egna tankar, berättar Micco.
Micco använder Twitter främst till omvärldsbevakning och samla in kunskap. Det är med Twitter som med så mycket annat här i livet, t.ex. att lära sig simma eller cykla: Du inte kan läsa dig till hur du skall göra, du måste börja göra det.
 
– Och det är med sociala medier som med ditt varumärkesarbete i stort: ”Be honest and do good shit”, avslutar Micco genom att citera vännen och Internetgurun Joakim Jardenberg.

Vi på Svanen är måna om våra kunder och vill hjälpa dem att vara i framkant med sociala medier. Därför arrangerar vi vårt seminarie med fokus på branding och sociala medier. Våra inbjudna kunder får lyssna flera intressanta talare samt delta i en workshop.

Vill du också se seminariet?
Du kan följa vad som sägs under workshopen för vi har twittare vid varje bord och via Svanens twitter-konto.