Gröna märkningar – en djungel?

Egna gröna märken och kollektioner från klädkedjorna och Typ 1 märkningar som Svanen och EU-Blomman möter konsumenten i butik. Hjälper eller stjälper det gröna val?  Hur kan samhället vägleda konsumenter till en hållbar textilkonsumtion? Ny rapport från Svanen om konsumentmärkning i klädbranschen.

Att kliva in i en klädbutik kan vara som att kliva in i en djungel av budskap som ska locka till köp av gröna och goda varor. Svanenmärkta jeans tävlar om uppmärksamhet med egna gröna varumärken hos klädkedjorna.  De senaste åren har budskapen om hållbara och gröna varor ökat. Finns det risk för att det bildas en ny grön gråzon där miljöargumenten saknar substans och inte har kontrollerats? Har konsumenterna koll på vilket märke som betyder vad? Hänger lagstiftningen med i marknadens utveckling?

Samtal om hinder och möjligheter för konsumentmakt i klädbranschen och dess roll för en hållbar utveckling.  En granskning från Kemikalieinspektionen visar att miljömärkning av textiler är ett effektivt verktyg i en kemikalieintensiv bransch och begränsar nästan 600 ämnen och 20 ämnesgrupper som ej ännu omfattas av lagstiftning.

Se Svanens film om hur vår klädkonsumtion påverkar miljön

Medverkande:

Rickard Nordin (C) riksdagsledamot
Lotta Johnsson Fornarve (V) riksdagsledamot
Cecilia Solér, forskare Handelshögskolan Göteborg
Ulrika Dahl, senior utredare Kemikalieinspektionen
Joséphine Slotte, jurist Konsumentverket
Maria Sandow, hållbarhetsexpert Svensk Handel
Anna-Karin Dahlberg, Corporate Sustainability Manager Lindex,
Per Andersson, vd Velour by Nostagi
Sara Bergman, chef hållbarhet och kriterier Miljömärkning Sverige
Moderator:
Elsa Levinson, Miljömärkning Sverige

Tid:

Onsdag, den 4 juli, klockan 10.00 - 10.45

Plats:

Aktuell Hållbarhets arena, Gotlands museum


Foton:
Anna-Karin Dahlberg
Ulrika Dahl

4 juli Gröna märkningar – en djungel? 4 juli Gröna märkningar – en djungel?